Monday, 3 February 2014

Peristiwa Gomez II (Evaldo Convalves)

Sejak Tengku Mahkota Johor, Tunku Idris Ismail mula terlibat dalam arena bola sepak tanah air sebagai Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) dan mengemudi pasukan Johor Darul Takzim (JDT), bermacam-macam kontroversi berlaku. 

JDT membawa askar-askar ke stadium pada tahun lalu
Sebelum ini kita pernah dengar bagaimana si katik TMJ membawa askar-askar yang bersenjata ke Stadium Sultan Muhammad IV di Kota Bharu pada 15 Januari tahun lalu. 

Tiada apa-apa tindakan kepada JDT dikenakan. Si katik TMJ mendakwa askar-askar tersebut adalah merupakan askar komando Rejimen 21 Grup Gerak Khas  Angkatan Tentera Malaysia dimana Sultan Johor adalah Kolonel Komandan GGK. Oleh kerana Sultan Johor dikatakan akan mencemar duli untuk menonton bola sepak di Stadium Sultan Muhammad IV, maka askar-askar tersebut ditempatkan di stadium berkenaan. Persoalannya tidak selamatkan Malaysia ini sehinggakan ke stadium pun perlu di bawa bersama askar-askar komando CGK?

Peristiwa si katik TMJ memarahi pengadil semasa perlawanan JDT-Felda United
Tidak perlu diceritakan kisah-kisah pergaduhan yang melibatkan penyokong-penyokong JDT "since 2013" yang baru mengenal sukan bola sepak setahun dua ini.

Di dalam artikel ini, kita cuba lihat tindak-tanduk ketuanya iaitu si katik TMJ yang penuh kontroversi semenjak berjinak-jinak dalam sukan bola sepak tanah air. Di musim lalu kesamsengan TMJ terserlah dengan bertindak tidak profesional dengan turun ke padang bersama balaci-balacinya dan menyerang pengadil dalam perlawanan JDT-Felda United, kontroversi duduk di bangku pemain simpanan JDT walaupun berada dalam tempoh digantung daripada terlibat dalam aktiviti sukan bola sepak selama 6 bulan (seolah-olah menguji keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia), dan terpalit dengan bermacam-macam kontroversi lagi. Boleh dikatakan kesemua kontroversi ini menampakkan tidak matangnya anak Raja ini sebagai orang penting pasukan bola sepak.

Terbaru, TMJ didakwa memukul pemain import T-team, Evaldo Convalves di Stadium Larkin dalam perlawanan Piala FA malam tadi. Nampaknya T-team tidak hanya mendiamkan diri. Tindakan mereka menarik diri daripada meneruskan perlawanan adalah satu langkah yang wajar.  T-Team juga perlu membawa perkara ini ke atas dan tidak hanya mendiamkan diri - anak Raja itu perlu diajar!

Laporan polis yang telah dibuat. Jika diperhatikan tarikhnya salah iaitu pada 1 January 2014


Satu lagi laporan polis yang telah dibuat. Indah betut bahasa anak Raja yang berkata "Fuck you Brazil, I'll kill you. This is my county"

Semua media hanya berani melaporkan pemain T-Team, Evaldo Convalves dipukul oleh "pengurusan tertinggi JDT". Mengapa tiada yang berani melaporkan terus-terang ianya dilakukan oleh anak bayangan Tuhan bernama Tunku Ismail Idris Bin Sultan Ibrahim Ismail?

Adakah kisah Gomez akan berulang kembali? 

Perlu diingat peristiwa Gomez yang berlaku pada tahun 1992 adalah salah satu kes yang membawa kepada terhapusnya imuniti Raja-raja Melayu. Keberanian Douglas Gomez sebagai jurulatih pasukan hoki yang dipukul oleh Sultan Johor pada ketika itu perlu dicontohi.

Penulis barharap T-team dan mangsa kejadian ini, Evaldo Convalves membawa kes ini ke muka pengadilan dan tidak membiarkan TMJ meneruskan sikap samsengnya dan membuat sesuka hati kepada rakyat biasa termasuk orang luar seperti Evaldo Convalves.

Printscreen dari satu video yang dirakam malam tadi
Jangan kerana "anak Raja", maka semua pihak di Malaysia hanya memejamkan mata dan membiarkan sahaja. 

Begitu juga kepada pasukan polis yang berada di stadium pada ketika itu, mengapa takut untuk bertindak hanya kerana pelakunya adalah anak Raja?

Tidak dinafikan memang terdapat manusia-manusia bodoh yang buta mata dan hati dengan mengatakan tindakan TMJ ini tidak menyalahi undang-undang dan apa sahaja yang dibuatnya adalah baik hanya kerana merupakan anak kepada Raja yang dianggap "bayangan Tuhan" itu.

Contoh penyokong Raja-raja Melayu yang semuanya baik di mata mereka seolah-olah mereka adalah golongan maksum yang tidak pernah melakukan sebarang kesalahan

Satu lagi contoh penyokong JDT since 2013 yang baru belajar apa itu bola sepak. Jika ditakdirkan ibunya atau saudara-mara perempuannya dirogol golongan "bayangan tuhan", ketika itu baru tahu langit tinggi atau rendah! Manusia yang tidak pernah belajar sejarah, mungkin langsung tidak mengenali siapa itu Prebet Adam!
Satu lagi ulasan penyokong bangang JDT since 2013 yang inginkan Johor keluar daripada Malaysia kerana bola sepak. Isu sebenarnya tidak dilihat, tetapi pasukan lain pula dilihat dengki dengan pasukan JDT. Berapa banyak piala yang dimenangi oleh JDT sehinggakan pasukan lain dengki dengan mereka?
Kepada TMJ, kalau tidak tahu bermain bola sepak yang merupakan sukan rakyat jelata, janganlah cuba menyebukkan diri. Main sajalah polo! Jangan porak-perandakan lagi sukan bola sepak Malaysia.


Tersenyum melihat anak raja bimbo,

3 comments:

  1. Menarik.....mohon share.

    tuan daeng citer sikit peristiwa Gomez tu.

    Pernah dengar citer gitu2 je....

    citer caddy golf tu laen kan....tu prebet adam ek

    conpois byk sgt citer sultan belasah org sebab sukan...

    ReplyDelete
  2. Salaam.

    Setuju dengan Cicit Daeng.

    Ajar sikit manusia biadap dan takabbur tue.

    ReplyDelete
  3. Elok sultan johor dan anaknya buat piala sendiri main sendiri depa ni keturunan sultan johor yg.asli ka atau tajaan british buruk perangai tak sudah hebat sangat ka ?

    ReplyDelete