Monday, 6 August 2012

Raja Berfoya, Terpeliharakah Agama Islam?

Menurut Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, Raja-Raja adalah Ketua Agama Islam bagi negeri masing-masing, manakala Yang di-Pertuan Agong ialah Ketua Agama Islam bagi negeri baginda, negeri yang tidak mempunyai Raja dan Wilayah-wilayah Persekutuan. Peruntukan sama wujud dalam perlembagaan negeri.   
Peranan Raja-raja sebagai Ketua Agama Islam adalah merupakan suatu tradisi yang menjadi amalan sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Ia juga merupakan satu hak dan tanggungjawab Raja-raja untuk memelihara kesucian Agama Islam. Sebagai contoh, di dalam sumpah jawatan Yang di-Pertuan Agong ada disebut ikrar baginda untuk memelihara kesucian Agama Islam.

“...Dan lagi Kami berikrar mengaku dengan sesungguh dan dengan sebenarnya memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” - Petikan sumpah jawatan Yang di-Pertuan Agong).
  
Raja Muda Selangor melawat Masjid Jamek Ar-Rahimiah Klang
Bukan hanya Yang di-Pertuan Agong, malah semua Raja-raja Melayu berikrar untuk memelihara kesucian Agama Islam semasa mengangkat sumpah.
 
Kita sebagai rakyat pula sentiasa diingatkan untuk mentaati Raja-raja. Setiap kali khutbah Jumaat dibacakan, lazimnya dalam doa kedua khutbah ada dibacakan doa untuk Raja-raja dan pasangan mereka, pewaris takhta serta putera puteri Sultan dan cucu-cucu baginda. 

Sultan dan Raja Muda Selangor berbuka puasa dan merasmikan Masjid

Bukan setakat doa kepada Raja-raja, tetapi khutbah Jumaat juga disediakan teks untuk mengingatkan rakyat untuk mentaati Raja, contohnya khutbah Jumaat Negeri Perlis pada 18 Mei bertajuk "Raja Berdaulat, Perlembagaan Dijunjung, Sejahtera Rakyat, Negeri Disanjung". Sebelum itu, pada 13 April pula, khutbah Jumaat yang dikeluarkan JAKIM adalah bertajuk "Seri Paduka baginda Yang di-Pertuan Agong Tonggak Perpaduan Ummah". Sememangnya rakyat sentiasa diingatkan Raja-raja adalah Ketua Agama Islam di bumi Malaysia ini dan oleh itu perlu menumpahkan taat setia yang tidak berbelah bagi.

Persoalannya, apakah sebenarnya peranan Raja-raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam? Adakah hanya berperanan berbuka puasa di Masjid-masjid atau merasmikan masjid dan surau yang baru? 

Artikel Cicit Daeng bertarikh 23 Julai 2012 bertajuk Jauhi Pintu Raja kata Imam Syafi'i menyingkap kisah Raja Arab Saudi dan kaum kerabatnya yang tidak terlepas daripada melakukan maksiat dan salah-laku yang bertentangan dengan ajaran Islam walaupun digelar Custodian of the Two Holy Mosques atau Penjaga Dua Masjid Suci. Di Arab Saudi atau di bumi Malaysia ini, sama saja tingkah laku Raja-raja Melayu yang merupakan Ketua Agama Islam, begitu juga dengan kaum-kerabat mereka. Jika Raja Arab dan kerabatnya melakukan maksiat dan kemudiannya berselindung disebalik jubah mereka, tiada bezanya Raja-raja Melayu dan kerabatnya yang melakukan maksiat dan kemudiannya berselindung disebalik baju Melayu dan songkok - terus nampak islamik!

Tidak banyak untuk dibicarakan dalam blog entry kali ini. Biarlah gambar-gambar yang berbicara dengan sendirinya. Diharapkan Perkasa akan terus memperjuangkan taat setia dan sanggup ke titisan darah yang terakhir bagi melindungi Raja-raja Melayu, seperti yang dijanjikan semasa perisytiharan perhimpunan "Raja Berdaulat Kasih Dijunjung" pada 29 April yang lalu.
Raja Muda Selangor, Tengku Amir bersama ibunya Lisa Davis (atau Nur Lisa Idris) dan teman wanitanya
Bercuti di Pulau Redang bersama kekasih. Dinner tidak lengkap tanpa air kencing syaitan


Berpicnic di London bersama kekasih hati, tidak ketinggalan air kencing syaitan tetap ada
Party, party, party! Itu telah menjadi darah daging kebanyakan anak cucu Ketua Agama Islam bumi Malaysia
AWAS 18SX

Mungkin kah wanita bernama Stephanie Hancox ini bakal menjadi Tengku Ampuan Selangor?
Tatkala rakyat negeri Selangor sedang menadah tangan meng'amin'kan doa untuk Raja Muda Selangor pada setiap hari Jumaat, mungkin pada masa itu baginda sedang bergembira di disko dan membasah tekak dengan minuman champagne Mo√ęt & Chandon.  

Mungkin juga tatkala khutbah Jumaat dibacakan untuk mengingati rakyat jelata untuk mentaati Raja-raja Melayu kerana mereka itulah Ketua Agama Islam bagi negeri-negeri di bumi Malaysia ini, mungkin pada masa itu baginda sedang sibuk melakukan maksiat dan salah-laku yang bertentangan dengan ajaran agama Islam.


Tadah tangan terbalik semasa doa untuk Raja,

111 comments:

  1. Bhai MC...

    Gua dah lama takder nak menadah tangan mendoakan diorang nih.. ngarut jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik.. ( ^,^)/

      Delete
    2. superb..takpayah tadah tangan, buang masa je!

      Delete
    3. aku dah lama tak angkat tangan. banyak lagi kes diklangan kerabat sultan kt Malaysia. Elok didedahkan agar rakyat tak menyembah mbabi buta. malang rakyat selangor dan satu lagi johor. jenis datang dari sulawesi memamg macam ini..lanun

      Delete
    4. RAJA ADIL RAJA DISEMBAH, RAJA ZALIM RAJA DISANGGAH...

      Kerabat raja jgn harap doa rakyat akan menghapuskan dosa mereka.. dosa mereka hanya taubat kepada Allah dapat menghapuskan, doa rakyat hanya termakbul dengan usaha raja-raja..

      Delete
    5. wtf ko sembah raja? ohh xpela..nama pon roberto..

      Delete
    6. Mmg dahsyat n tak wajar sm sekali Raja Muda Selangor berperangai mcmtue. Klu kat Johor mgkn dh kena tarik balik tittle... Raja Muda Amir dah malukan ayahanda dia, Sultan Selangor. Yg tetiba TMJ kena serang pasal apa pulak oleh anonymous 8 ogos 2012? Tu aku konpius. Ada gmbr TMJ ke kat atas tue.

      Delete
    7. Mmg dahsyat n tak wajar sm sekali Raja Muda Selangor berperangai mcmtue. Klu kt Johor mgkn dh kena tarik balik tittle... Raja Muda Amir dh malukan ayahanda Sultan Selangor. Yg tetiba kerabat Johor kena serang oleh anonymous 8 ogos 2012 apa kes pulak? Tu aku konpius. Ada gambar kerabat Johor ke kat atas tue.

      Delete
    8. Samalah dah lama aku tak juga tak doakan untuk mereka ni

      Delete
    9. Jangan Selangor berajakan sorang ini sebagai ganti akan dtg. jangan tadah tangan semasa doa solat Jumaat, biar cepat mati dgn arak dan perempuan sundal.

      Delete
    10. xfaham lah korang ni...patutnye kita lg doakan agar dia kembali kejalan benar, bukannye stop terus drpd berdoa.

      Delete
  2. celaka orang mcm ni nak jadi ketua agama,..bayangkan kutipan zakat diamanahkan diagih utk orang miskin,anak yatim,.golongan asnaf dll...lembaga zakat bwh sultan dan raja melayu....kalo sultan dok mabuk arak,gila betina,bermewah2 guna duit rakyat,. AKU TAK HALALKAN 1 SEN PUN DUIT CUKAI UTK GOLONGAN SIAL NI,..lahanat punya ketua melayu,.maruah golongan bangsat ini lagi hina dari BABI

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade maruah ke lau camtu pnye perangai

      Delete
    2. Aku dah lama tak bayar zakat kat PPZ ker apa ke.....aku bayar direct kat penerima...
      moga Allah terima zakat aku...

      Delete
  3. blh kena OSA x ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekurang2nya rakyat dah berani bersuara.. ikhlas nak menolong raja dikasihi

      Delete
  4. bapak borek anak rintik....si bapak usung benggali si anak usung mat saleh

    ReplyDelete
  5. x per la ALLAH 2 kan MAHA ADIL...
    kat dunia dia senang kat sane esok kite x tau lagi mcm mane...
    tunggu dan lihat saje....

    ReplyDelete
  6. raja harus menjaga daulatnya bukan menyuruh rakyat mendaulatkanya kalau kemunkaran ini berterusan jangan hairan akan tiba masanya raja2 kita akan bersemayam di muzium......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari mana raja semua dapat duit kalau bukan daripada keringat rakyat.. Berjuta dihabiskan dengan berjoli dan bermaksiat kepada Allah..
      Sungguh aku takkan redha..

      Delete
    2. yeahhhhhhhhhhhhhhhhh bro thumbs up !!!

      Delete
  7. masih relevankah raja-raja melayui malaysia ? nayalah rakyat yang selalu dok doakan mereka ,ABU jangan lupa !

    ReplyDelete
  8. setiap negeri ada mufti, ada jabatan agama / majlis agama, berpuluh2 masjid, beratus2 surau ...apa fungsi tak tau la ...mungkin terlalu byk makan daging / susu lembu sampai pemikiran pun jadi seperti lembu ...

    ReplyDelete
  9. no comment...kahahkahkah..kena tanya hassan ali ngan ibrahim ali ni apamacm..nasib baiklah aku x pernah mendoakan raja atau sultan........

    ReplyDelete
  10. ya ALLAH..... berilah hidayah kepada pemerintah kami..... jangan biarkan mereka terus hanyut dengan kelalain....... agar kami tidak menerima musibah diatas kemaksiatan yang dilakukan oleh pemerintah dan jauhkan lah kami dari melakukan kemaksiatan yang sama....

    ReplyDelete
  11. perghhhh dasat.. ya Allah, turunkan bala kat kesultanan2 ni je, jgn seluruh malaysia..ya ampun..

    ReplyDelete
  12. Dh dasar species kaki botol,kaki pompuan dari Sultan dulu lagi.Tak payah ada Sultan pun tak pe buat perabih duit rakyat je.. Lainlah mcm Sultan Brunei, tu betul2 ketua negara, ketua segala2nya. Bukan duduk atas duit.

    ReplyDelete
  13. Apa benda yang diaorang ni tak buat? Masaalahnya mufti2 negeri macam dah jadi pondan, 1000x takut kepada raja daripada takut kepada Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju dengan pendapat lu....mufti yg ada hanya mufti kenyangkan
      perut..

      Delete
  14. aku tak nak komen, tapi gambar2 yang ada dah jadi bukti. nak sorok buat apa, memang begitulah kaedahnya di kalangan bangsawan, macam mana dalam lakonan bangsawan, begitulah di dunia nyata.

    ReplyDelete
  15. masyaallah.....allah maha mengetahui, allah maha adil

    ReplyDelete
  16. Sultan Kelantan sajer la yang boleh dibanggakan . harapkan sultan negeri lain... hanya Allah yang tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg ko banggakan dgn Sultan kelantan skrg nie,sultan kelantan kahwin pun belum..umur dh berapa?... tkde apa nak dibanggakan.. Memalukan adalah... berebut takhta sdgkan Ayahanda Sultan Ismail Petra masih hidup. Ibu sendiri diderhakai. Guna polis dll. Mcm ni punya sultan nak dibangga. Org2 kelantan yg yg fanatikk sgt dgn kelantan mcm ko je bangga. Padahal org kelantan yg berduyun berhijrah dan anak2 dorg jd anak2 johor, selangor dll. Akai ada ka.

      Delete
    2. Ayahanda Sultan Ismail Petra mmg masih hidup tapi dh uzur sgt. Sultan Kelantan skrg anak sulung, sbb tu dia dilantik jadi sultan. bukan dia lantik diri sendiri okay!
      Derhaka pada ibu?? bukan ibu kandung pun, ibu tiri je... yg mmg taknak bagi anak tiri naik takhta, dia nak anak kandung dia yg naik takhta,padahal anak dia bukan anak sulung pun... anak dia dah lah tak senonoh, ada hati nk naik jadi sultan.. yg kawin dgn manohara tu la...

      UTK 'Anonymous10 August 2012 20:36' ..
      PENERANGAN ATAS TU AKU JUZ COPY DARI YG TELAH DITULIS BAWAH, HARAP KAU JGN TERUS JADI LEMBU DAN BACA BAIK2.TAK TAHU CERITA JGN NK BERCAKAP BESAR LA LEMBU JAHIL, KOMEN TENTANG SULTAN KELANTAN BODO JENIS TAK HORMAT ORG, TAK KENAL RAKYAT KELANTAN DAN SULTAN MEREKA JGN NK KOMEN BODOH2, JGN TUNJUK SGT KAU TU JAHIL INFO. ORG KELANTAN BKN FANATIK , TETAPI HORMAT KERANA SBB PERTAMA SULTAN KELANTAN TUNAIKAN DAN LAKSANAKAN PERINTAH ALLAH.KEDUA SBB TARAF SULTAN KETUA AGAMA.

      Delete
    3. takbirrr idup sulte kelateee,allahuakhbarrrr

      Delete
    4. oi bangang ko orang luar mane ko tau cite pasal sultan kelantan,hanya dpt info dr media haramjadah najis semoh jerrr,,,,dia rebut tahta pn sebab nk selamatkan kelantan dr lebih tergadaiiii....lg satu org kelantan byk berhijrah sebab dia org cerdik pandai ilmuwan ko tgk la kat U tu saper yang majoritiiii,,xaxaxax org kelantan laaaa,,,,dan org negeri lain pakai tenaga dan ilmu cerdik dr orang kelantan sbb kebanyakan org negeri ko bodoh bodoh belaka,terutamanya org cam ko yang undi barisan tahi ayam,,,xaxaxaxaxxa BN akan tumbang idup N9,,,,takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.aku sokong orang kelantannnn mereka bijak sejak dr thn 90an sbb sokong PAS.......:)

      Delete
    5. Orang Kelantan monyet2 belaka..dh la bodoh..b'puak2 pulak tu..bgs kelantan ni masuk selatan thai je..biar ari2 kene bom..

      Delete
  17. Aku hanya akan mengaminkan doa2 ku keatas hamba2 yang soleh dan juga terhadap Sultan Kelantan yakni Sultan Muhammad ke V....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg ko banggakan dgn Sultan kelantan skrg nie,sultan kelantan kahwin pun belum..umur dh berapa?... tkde apa nak dibanggakan.. Memalukan adalah... berebut takhta sdgkan Ayahanda Sultan Ismail Petra masih hidup. Ibu sendiri diderhakai. Guna polis dll. Mcm ni punya sultan nak dibangga. Org2 kelantan yg yg fanatikk sgt dgn kelantan mcm ko je bangga. Padahal org kelantan yg berduyun berhijrah dan anak2 dorg jd anak2 johor, selangor dll. Akai ada ka.

      Delete
    2. Ayahanda Sultan Ismail Petra mmg masih hidup tapi dh uzur sgt. Sultan Kelantan skrg anak sulung, sbb tu dia dilantik jadi sultan. bukan dia lantik diri sendiri okay!
      Derhaka pada ibu?? bukan ibu kandung pun, ibu tiri je... yg mmg taknak bagi anak tiri naik takhta, dia nak anak kandung dia yg naik takhta,padahal anak dia bukan anak sulung pun... anak dia dah lah tak senonoh, ada hati nk naik jadi sultan.. yg kawin dgn manohara tu la...

      Delete
    3. smg Allah merahmati kepimpinan sultan Muhammad V..sejuknya bumi
      Kelantan ada anak Raja sehebat ini!ni baru layak jadi ketua Agama!
      berkat menteri besarnya..seorang ulama..

      Delete
  18. Memang lanun ulamak jadi setan bisu

    ReplyDelete
  19. nanti puak blogger emeno kata...alehhhh super impose.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau gambo cinadol boleh dianggap palsu kenapa pulak gambo ini tak boleh? siapa munafik? keh keh

      Delete
  20. wahai rakyat jelata sekelian, raja zalim raja disanggah...raja maksiat raja tong sampah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang ni cakap je bila jumpa raja kaki pun hang jilat

      Delete
  21. cuba korg pikir.. klu korg x doakn utk die org mcm mana die org nk dpt hidayah dari allah.. kita sama2 menadah tngan utk memohon kpda allah supaya raja dan pemerintah kita sntiasa adil,amanah, dan sntiasa mndapat hidayah dan pntunjuk dari allah supaya dpt memimpin kita smua... klu dh berjuta2 rkyat malaysia mngaminkan doa utk pemimpin kita.. insyallah allah memkbulkan doa kita... itu baru tepat dan bukanye korg dok ckp.. kutuk... sana sini.. x pasal2 pahala korg dpt kat die.. dosa die dpt kt korg... shrusnya kita lmparkan kata2 mnsihati.. bkn kata2 membenci... bkn sy mnyokong mereka tpi mengata mencaci umpama kita nk selamatkn org lemas tpi kita lemas sama... pikir2kn lah.. maaf klu kata2 mnyingung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko nak doa tu ko punya pasal...aku tak halal sesen pon duit cukai aku bayar kat raja2 ni.. Fakir miskin ramai yg mencuri kuih kat surau sbb lapar pun ada...yg mereka2 ni syok parti sana sinun minum arak sebotol harga beratus takpun beribu

      Delete
    2. Salam...doa dr rakyat x ckup klu sulatan sendiri x berubah hidup n perangai....

      Delete
    3. hai untunglah jadi keturunan anak raja @ sultann nie semuanya tanggung makan tangung nak buang tutttt pun kena tanggung dari hidup sampai kemati semuannya tanggung.ermmmm rakyatnyer makan bayar,

      Delete
    4. Firman Allah SWT untk renungan bersama; "Sama saja bagi mereka apakah kamu peringatan kepada mereka ataukah kamu tidak memberi peringatan kepada mereka, mereka tidak akan beriman."(Surah Yasin : Ayat 10). Firman ini sudah jelas menerangkan kenapa doa rakyat tidak dimakbulkan oleh oleh Allah SWT. So, korang fikirlah sendiri.

      Delete
    5. Raja2 tu bukannya bodoh, mereka semua terpelajar, study kat luar negara.. sejak berpuluh tahun jutaan rakyat malaysia doa utk mereka tapi adakah perngai mereka berubah jadi baik? lagi hanyut adalah..
      kalau kita tak tegur mereka dan hanya berdoa-berdoa-berdoa-berdoa.. sampai ke kiamat mereka tak akan berubah.. seskali mereka perlu diaibkan dan dimalukan agar mereka tidak terus hanyut dan sedar kesilapan

      Delete
  22. Saya setuju dengan Amisyah!!.. daulat tuanku!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni pon mesti budak sekolah cam amisyah tu...umur baru sethn jagung tak kenal lagi manusia dan dunia..budak sekolah mmg suka ferry tale ngan cerita raja2... Duduk atas buaian berangan nak kawen ngan anak raja....maksud dolat tuanku pun ko tak paham kan??

      Delete
    2. fairy tale. bukan ferry tale.

      Delete
  23. Sultan kelantan sekarang contoh terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg ko banggakan dgn Sultan kelantan skrg nie,sultan kelantan kahwin pun belum..umur dh berapa?... tkde apa nak dibanggakan.. Memalukan adalah... berebut takhta sdgkan Ayahanda Sultan Ismail Petra masih hidup. Ibu sendiri diderhakai. Guna polis dll. Mcm ni punya sultan nak dibangga. Org2 kelantan yg yg fanatikk sgt dgn kelantan mcm ko je bangga. Padahal org kelantan yg berduyun berhijrah dan anak2 dorg jd anak2 johor, selangor dll. Akai ada ka.

      Delete
    2. Sultan Kelantan telah menggantikan Daulat Tuanku kpd Takbir "AllahuaAkbar"....
      Persetan dgn daulat tuanku!

      Delete
    3. Ayahanda Sultan Ismail Petra mmg masih hidup tapi dh uzur sgt. Sultan Kelantan skrg anak sulung, sbb tu dia dilantik jadi sultan. bukan dia lantik diri sendiri okay!
      Derhaka pada ibu?? bukan ibu kandung pun, ibu tiri je... yg mmg taknak bagi anak tiri naik takhta, dia nak anak kandung dia yg naik takhta,padahal anak dia bukan anak sulung pun... anak dia dah lah tak senonoh, ada hati nk naik jadi sultan.. yg kawin dgn manohara tu la...

      UTK 'Anonymous10 August 2012 20:36' ..
      PENERANGAN ATAS TU AKU JUZ COPY DARI YG TELAH DITULIS BAWAH, HARAP KAU JGN TERUS JADI LEMBU DAN BACA BAIK2.TAK TAHU CERITA JGN NK BERCAKAP BESAR LA LEMBU JAHIL, KOMEN TENTANG SULTAN KELANTAN BODO JENIS TAK HORMAT ORG, TAK KENAL RAKYAT KELANTAN DAN SULTAN MEREKA JGN NK KOMEN BODOH2, JGN TUNJUK SGT KAU TU JAHIL INFO. ORG KELANTAN BKN FANATIK , TETAPI HORMAT KERANA SBB PERTAMA SULTAN KELANTAN TUNAIKAN DAN LAKSANAKAN PERINTAH ALLAH.KEDUA SBB TARAF SULTAN KETUA AGAMA.

      Delete
  24. BAPAK BUGIS,IBU MEK SALEH RUPA DIA MACAM KHARZASTAN.ANAK IMPOT KE?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bayi tabung la apa lagi....

      Delete
    2. hahahahaahah,yang kekal sampai kiamat ialah 4 raja yang ada kat las vegas dgn genting highland,RAJA DAUN PAKAU/

      Delete
    3. emak dia to name Nurlisa Davis Nee....keturunan yahudi amrican, pasal tu Sultan Selangor ceraikan cepat cepat, kena 15juta USD dan Bengali dapat 10 juta RM. Sultan selangor ni pun 20% shareholder untuk CIMB bank.

      Delete
  25. Bak kata bendahara Tun Perak tatkala anaknya dubunuh raja Ahmad: Rakyat Melaka tidak rela bertuankan anak raja yang satu ini....sungguh tidak berbangsa anak raja ini.

    ReplyDelete
  26. Yg paling keterlaluan adalah peranannya untuk merasmikan masjid.. bagaimana tangan sebegitu diamanahkan untuk merasmikan pembukaan rumah ALLAH S.W.T? Astaghfirullah hal aazim. NAUZUBILLAHI MIN ZAALIQ.. Semoga dijauhkan bala dari ALLAH s.w.t.

    ReplyDelete
  27. gambar tersebut menceritakan segala-galanya. mudah-mudahan sempat bertaubat sebelum nyawa ditarik kembali oleh Pemberinya.

    ReplyDelete
  28. Apa cerita sultan melaka tu ya? Dah lama tak dengar berita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yang terjadi kepada sultan melaka adalah
      contoh terbaik kepada sultan-sultan di malaysia.
      melaka dah tiada sultan...jimat sikit duit rakyat melaka.
      tapi sikit je....la.

      Delete
    2. Masalah nya...

      bila raja melaka dah tak ada...

      orang lain pulak jadi raja...

      habih, camno?

      Delete
  29. kalau raja macam ni TADAK RAJA PUN TAK APA,,PORRAAAHHH

    ReplyDelete
  30. Bukankah penghulu kepada umat manusia yang beragam islam itu ialah Nabi besar junjungan kita muhammad SAW,jadi utk apa sbenarnya RAJA-RAJA?dan Baginda sendiri pun bukanlah seorang yang bergelar raja atau melantik dirinya menjadi seorang raja sewaktu hayat baginda.

    ReplyDelete
  31. Bilo tengok gambar tu kau orang percaya, macamana dengan gambar nuar ngan amoi tu kau orang senyap saja macam jantan dah kena sondol belakang. Memamng kau orang ni jenis manusia hipokrit. Moga Allah beri hidayah pada kau orang untuk berubah>

    ReplyDelete
  32. gambar nuar dgn amoi tu real dan jelas mcm gambar kat atas tu ke?...bodoh punya soalan...tapi aku paham sbb yg tinggal sokong UMNGOK pun yg bebal2 je....

    ReplyDelete
  33. Ape susah-susah bertekak kat sini. Kalau betul umat islam sejati dan bertekat sangat nak menegakkan syiah islam, pegi je jumpa dia org dan sound je terus. Takut pada manusia ke atau allah?? Cakap macam bagus sangat. Bacul semuanya kat blog ni. Dah ada bukti, dedahkan je. Jangan bagi alasan pasal bulan ni bulan ramadan. Salah tetap salah. Aku pun nak tengok gambarnya. Sebelum allah musnahkan kita dan ahli keluarga kita dari bumi malaysia ni jom bertindak sekarang. Biar cicit daeng mulakan dulu dan kita support dari belakang. Ade berani semua dalam blog ni??

    ReplyDelete
  34. Dia orang ni manusia macam kita jugak. Darah depa tu warna merah jugak. Aku hairan la kau orang ni kenapalah nak sanjung sangat jenis orang macam ni. Kalau dah spesis lanun, anak cicitpun macam lanun jugak....Kalau mak bapak dia orang jenis tunggang air kencing, maka akan keturunan depa ni jugak akan ikut sama.

    Buang masa saja doa kat dia orang....
    Ni la bakal Ketua Agama HAPRAK ...
    Memang ketua Agama paling KURANG AJAR...
    Tahu agama...tapi....di BANGSATkan agama..
    Tahu benda tu HARAM....tapi...jadi amalan utk di tunggang.

    ReplyDelete
  35. SEBAGAI MUSLIM YANG BAIK. JGN PUTUS DOA UNTUK PEMIMPIN KITA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tak pernah lantik sultan ke raja ke untuk jadi pemimpin aku. Sapa pun tak pernah tanya aku siapa yang layak jadi pemimpin agama aku. Aku lantik guru dan imam yang takut pada allah yang tidak pernah mengharap pangkat yang tinggi dan gaji yang besar, hanya mohon keredhaan dari Allah.

      Delete
  36. bnyk rakyat yg diperbodohkan oleh ulamak dan ketua agama palsu.

    ReplyDelete
  37. Org melayu telah diperbodohkan oleh raja2,mengapa taat membabi buta,bukan jebat derhaka tapi sultan yg celaka

    ReplyDelete
  38. umngok selamanya11 August 2012 13:19

    habis la pendedah maklumat ni,,,nanti polis sampai le rumah kamu....raya ni tidur lokap le...osa tu

    ReplyDelete
  39. inilah balasan kepada orang yang bercakap benar, kena tangkap, di malukan dan akhirnya menutup mulut orang yang bercakap benar. mari kawan-kawan kita tolong malaysiacricis ini. macam mana kami nak sumbang bantuan untuk majukan blog ini. saya sokong blog ini yang begitu professional tulisanya dan tidak merapu dengan bahasa caci hina dan kesat tetapi berdasarkan fakta. kita harus sokong mereka ini..tahniah!!

    ReplyDelete
  40. Kuasa Lailahailallah bersama dengan para malaikatNya terutama malaikatmautNya akan sentiasa melindungi org2 yg berkata benar asal sja apa yg diperkatakannya itu Lillahi Ta'ala (kerana Allah Ta'ala).....InsyaAllah.

    ReplyDelete
  41. Selangor Negeri PKR, ada berani ke MB menegur Sultan hal ini. Kata berjuang untuk rakyat,tolong juangkan hal ini..khalid samad ada berani kah? tengok pkr & pas jilat sultan kata ini tak da hal semuanya boleh dalam hak demokrasi invidu..jadi hal dia bukan hal kita..dia nak minum suka hati dia kata pkr & pas agaknya. he he he he..memang bodoh pkr & pasni..kenapa engkau orang tak percaya video nuar? kuang kuang kantoi..

    ReplyDelete
  42. sepatutnya ketua agama ni perjuangkanlah hukum2 islam seperti hudud, ini makin teruk jdnye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. raja nak sokong hudud? PAS pun dah tak sokong hudud pasal kuasa ini kan raja..puak pkr & pas ni memang tak sedar diri..pas sendiri dah tak nak hudud..kantoi!!

      Delete
  43. klau cmni,lbih baik Malaysia jdi Republik,lgi snang!
    Alllahuakbar!URA!

    ReplyDelete
  44. tidak mungkin malaysia jadi republik. tetapi raja raja kenalah berubah jadi khalifah macam cerita cerita raja & khalifah tu..kan bagus sultan yang macam mereka tu beragama dan tauladan kepada rakyat..baru kita hormat.

    ReplyDelete
  45. Nasib korang la labu...tu sbb la masyarakat dr borneo tak ambil peduli pasal raja2 ni..mengarut..beta sana beta sini...nak beragama tu sembah la Tuhan bukan nya manusia..otak n fikiran Tuhan yg bagi..bukan manusia yg bergelar sultan atau pun raja Melayu khusus nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul3x...memang mengarut, Allah SWT sendiri tidak mangunakan istilah beta ketika Dia berfirman, Dia hnya mengunakan perkataan Aku dan Kami(ayat2 dlm Al Quran}, sedangkan Allah SWT adalah Raja manusia dan juga Tuhan manusia seperti yg termaktub dlm Surah An Nas : Ayat 2 dan 3}.

      Delete
  46. betul tu.. mengarut je nak berpatik pacal yang hina.. hahaha.. apa pula hinanya, sama2 manusia pun, sama2 makhluk ciptaan Allah SWT. Syukur aku berada di negeri yang tak sembah manusia bernama raja atau sultan.. Kesucian Islam tidak bergantung pada seorang manusia bernama sultan atau raja tetapi oleh akhlak dan amalan umatnya.

    ReplyDelete
  47. RAJA MELAYU SKR SEMUA RAJA LAHNATTTTT,SUKA MNM ARAK DAN KAKI BETINA DAN BERJUDIIII....

    ReplyDelete
  48. Salam sejahtera.

    Raja sebenar telah turun dari takhta mereka dan abdikan diri kepada Allah, mereka memilih hidup zuhud.

    Raja sekarang tiada daulat, kerna daulat itu hanya pada mereka yang berasal dari golongan ahlul bait.

    Maka, siapa sahaja dari pandangan diatas tiada layak mencerca dan menghina, kerna anda dan kita semua sama. Manusia biasa.

    Jangan kerna dosa anak muda ini kita ludahkan, dosa kita sama dia tidak terampun.kerna dosa dia sama tuhannya bisa sahaja diampun sama arrahman, maka dosa kita mencaci dia bila terampun selagi dia tidak memaafkan.

    Sabarlah. Kebenaran itu akan menang jua akhirnya.


    Salam sejahtera.

    Daeng raden delima puteh.

    ReplyDelete
  49. cicit daeng..wa pun cicit daeng gak..wa daeng merewah...kawan kita nie last punya daeng leer- daeng chelak...? bile kita nak ambil alih lak kesultanan selangor nie? blhe ke? amacam???

    ReplyDelete
  50. Sultan hanya pada nama je.. hakikatnya nak jadi macam putera mat salleh kot.. xada klas. jadi sebagai rakyat jelata kita seharusnya mencontohi sraja kita ini dengan meminum minuman keras dan wanita serta sebagainya.. bukankah raja adalah contoh rakyat.. suka 'AnonyMous' ISA dah dibatalkan..

    ReplyDelete
  51. ada lg tak gmbar..????leh tolong email kan?????

    ReplyDelete
  52. Haramjadah kate najib, rase2 kena sebat tak dyorng ni?? mmg tak bau syurga nampaknya

    ReplyDelete
  53. dalam Islam mana ada konsep ketua agama . Imam kita adalah Nabi Muhammad SAW . ketua agama dipakai oleh kristian iaitu pope vatican ...

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum para saudara..

    korang ni.. haih.. bila cina mcm aku ni sebut 'republik', korang jugak yg naik angin, tp dlm masa yg sama korang kaw2 kondem kerabat selangor. siap ckp "buang masa tadah tangan doakan mereka nih"?? Astaghfirullah... nape korang jadi mcm ni? doakan org pun bole berkira ke? yg aku belajar dr kengkwn sekolah aku dulu seblm aku convert, lagi org tu hilang arah, lagi kita doakan dia. aku yg bukan melayu pun sedih lar baca komen2 korang ni. nape hati org melayu zaman skang ni asyik nak kondem org jer? serious aku garu kepala baca semua ni. dah la ye, taknak ckp kasar2, diorang kan seIslam dgn kita. pasal member2 aku masa sekolah dulu jugak yg byk dedahkan aku pada Islam,(siap heret masuk surau suruh ikut jemaah sekali!) aku mmg terasa bila tgk melayu jadi mcm ni. adui, siap ada awek komen turun bala kat tuanku. ish.. kalau korang nak tau, tuanku orgnya sgt lembut sifatnya. byk kali aku jumpa dia, dia mmg baik orgnya. sama2 kita ingat, tiada umat yg terlepas dari dosa, termasuklah kaum kerabat ye. kita doakan je. lain kali tadah tangan, feel skit doa tu, biar ikhlas. dah le takat tadah tangan je, dgr pun ntah ye ke idak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. x payah gune name org cina la. sikit2 nk kenekan name org cina. racist betul. ko to melayu, ade hati nk burukkan org cina. nk backup raja pun, jgnlah smpai mnyamar. ko ingt org cina nk sgt republik? xdak akai ka. diorg hidup biase2 je, xde nk racist2, ko ingt ni zaman ape? skrg sue org da bleh fikir , da pndai nk bersatu. ko nk naikkan api perkauman? blah laa weh. org x bodoh nk pecaye bulat2 ko cina. haha. dlm tenet ni sume bleh tipu.

      Delete
    2. kelakar betul, by the way, thanks nova, for your great comment, shame on your stupid wally, saya ialah seorang cina tulen sini, for your information, none of chinese will write so malay-ish language writting like you.

      Untuk pengetahuan anda, penulisan si wally ini memang bercorakkan sistem bahasa internet dalam kalangan pemuda melayu, dan ini sukar dipelajari oleh untuk orang yang bukan mengamalkan bahasa ibunda dan primer language dalam kehidupan, jesteru, penulisan orang cina selalunya memang formal kerana penulisan dalam kalangan cina selalunya dalam kegunaan rasmi dan pembelajaran.

      Yang kelakar lagi, i dont think chinese can write such islamic words as they not being teached. for your information, orang cina memang suka orang melayu, hanya tengoklah parti parti apa yang suka membangkitkan isu perkauman. thanks nova for your words.

      again shame on you stupid wally damn idiot racist bitch.

      Delete
  55. pengaruh freemason telah menjangkiti istana...tunggulah saat kehancurannya...barat sedang ketawa...Islam hanya tinggal nama saja sebagai agama rasmi...

    ReplyDelete
  56. salam semua

    Kita diwajibkan untuk berdoa meminta kepada ALLAH meringankan dosa kedua ibubapa kite sahaja... yang laen tu ikut keikhlasan hati.. kalu x mahu jangan buat dan harap jangan mencaci hina.. angap la die nie x dapat didikan agama yang sempurna...

    ReplyDelete
  57. kita berdoa semoga Allah mmberi hidayah kpd mereka. klu kita x berdoa maka teruk la perangai puak raja-raja ni. klu hrp nasihat, smpy bila2 kita xkn dpt rpt dgn mrk jd hanya pd Allah shjlah kita bergantung hrp. harus diingat nabi Adam A.S 40 tahun berdoa baru diampunkan, nabi Nuh A.S 950 thun bdakwah brp ja umatnya. jgn kita mdh kecewa teruslh bdoa...

    ReplyDelete
  58. Memalukan kerabat diraja Malaysia.

    ReplyDelete
  59. Baik tak paya ada sistem beraja ah siaa , memalukan orang selangor dan seluruh Malaysiaaa

    ReplyDelete
  60. Tadah tgn berdoa kat raja? Minta maaf, aku xnak terlibat.

    ReplyDelete
  61. Apakah semua raja ada cerita

    ReplyDelete
  62. RAKYAT AKAN MENGIKUT AGAMA PEMERINTAHNYA TAPI INGAT !!!!!
    MANA- MANA PEMERINTAH YANG MENIPU RAKYATNYA APABILA IA MATI MAKA DIHALANG DARINYA BAU SYURGA, NAUZUBILLAH.

    ReplyDelete
  63. sebagai rakyat negeri dan atas nama persaudaraan islam.. Kita kena juga patut mendoakan yg terbaik...jgn dibiarkan hanyut.. sedih bila dapt tahu berita sebegini...Tapi inilah kenyataan...Semoga diberi petunjuk dan hidayah...
    Allah...

    ReplyDelete
  64. jangan risau lah, zakat korang semua pergi ke tempat yang elok2. anak-anak raja ni dapat duit dari cukai genting, cukai jhudi, cukai arak je.

    ReplyDelete
  65. taknak aminkan doa untuk sultan dan anaknya g lah masjid lain. banyak lg pilihan yg ada. bijak sikit. jgn komen berlebihan nanti kene kat batang idung sendiri.

    ReplyDelete