Saturday 25 January 2014

Dinasti Azlan Shah Bahagian Akhir

Setelah agak lama blog Malaysia in Crisis menyepi, kini kami kembali menghangatkan dunia siber dengan lebih banyak pendedahan dan ulasan isu-isu semasa. 

Untuk blog entry ini, penulis akan membayar "hutang" yang lama tertangguh iaitu melengkapkan kisah Dinasti Azlan Shah. Sementa lah, setelah sekian lama, akhirnya gambar terbaru baginda disiarkan oleh akhbar tempatan. Tidak kira lah seseorang itu Raja atau hanya rakyat biasa papa kedana, penulis tetap mendoakan kesejahteraan dan kesihatan  Tuanku Sultan Azlan Shah.

Berbalik kepada kisah Dinasti Azlan Shah, disertakan semula pautan ke tulisan-tulisan yang terdahulu:


Seperti yang kita sedia maklum, sistem pewarisan takhta Kesultanan Perak adalah unik dan mengikut sistem kenaikan tangga demi tangga Raja-raja Bergelar yang merupakan pewaris takhta.

1. Raja Muda: Raja Nazrin Shah Ibni Sultan Azlan Shah (58 tahun)
2. Raja Di-Hilir: Raja Jaafar ibni Raja Musa Ibni Sultan Abdul Aziz (73 tahun)
3. Raja Kecil Besar: Raja Iskandar Dzulkarnain Ibni Sultan Idris (dianggarkan sekitar 57 tahun)
4. Raja Kecil Sulong
5. Raja Kecil Tengah: Raja Ahmad Nazim Azlan Shah Ibni Raja Ashman (20 tahun)
6. Raja Kecil Bongsu

Melihat kepada susunan Raja-raja Bergelar ini, apabila Raja Nazrin Shah naik menjadi Sultan Perak ke-35 kelak, sudah semesti anaknya, Raja Azlan Muzaffar Shah (kini berumur 5 tahun) bakal dijadikan salah seorang Raja Bergelar. Jika ditakdirkan umur Raja Nazrin Shah panjang, melihat kepada umur Raja Di-Hilir dan Raja Kecil Besar, maka peluang kedua-dua mereka untuk menduduki takhta Kesultanan Perak adalah nipis sekali.
Raja Azlan Muzaffar Shah Ibni Raja Nazrin Shah
Ini memberi peluang kepada Raja Kecil Tengah, Raja Ahmad Nazim Azlan Shah yang kini masih berumur 20 tahun untuk menjadi Sultan Perak yang berikutnya selepas Raja Nazrin Shah.  

Kemudiannya, apabila sepupunya, Raja Azlan Muzaffar Shah memasuki senarai Raja Bergelar, maka ini akan melengkapkan Dinasti Azlan Shah dalam pewarisan takhta negeri Perak dan seterusnya bakal menamatkan cabang-cabang lain seperti cabang Sultan Idris Shah (Sultan Perak ke-33) dan Sultan Abdul Aziz (Sultan Perak ke-31).

Jika ini berlaku dimana Raja Nazrin bakal menjadi Sultan Perak ke-35, kemudiannya mungkin diikuti oleh Raja Ahmad Nazim Azlan Shah dan/atau Raja Azlan Muzaffar Shah, dan seterusnya takhta Kesultanan Perak akan terus diwarisi oleh cucu-cicit-piut Sultan Azlan Shah. Ini yang dimaksudkan Dinasti Azlan Shah, di mana dijangkakan Kesultanan Perak akan terus kekal diwarisi oleh cabang Sultan Azlan Shah. Mungkin kerabat di-Raja dari cabang Sultan-sultan Perak yang terdahulu tidak berpuas hati dan akan menuntut takhta. Ini adalah perkara biasa bagi Kesultanan Perak yang tidak pernah sepi dengan perang saudara dan tuntutan takhta.

Sebelum kita maneruskan perbincangan, mari kita berkenalan dengan Raja Kecil Tengah, Raja Ahmad Nazim Azlan Shah Ibni Allahyarham Raja Ashman Shah.

Raja Ahmad Nazim Azlan Shah atau panggilan "Ahmad", kini sedang menuntut di University of Cambridge. Sebelum itu beliau mendapat pendidikan di peringkat A-level di Marlborough College dan bersekolah di sekolah antarabangsa elit di Kuala Lumpur iaitu Garden International School.
 
Ahmad (dua dari kiri) terpilih sebagai salah seorang penerima anugerah pelajar terbaik di Malaysia untuk Cambridge International Examination (CIE) High Achievers Award pada tahun 2011

Kecerdikan beliau tidak dipersoalkan. Keluarga Sultan Azlan Shah memang diketahui umum mempunyai taraf pendidikan yang tinggi. Bapanya, Allahyarham Raja Ashman Shah juga merupakan graduan University of Cambridge, begitu juga sepupu-sepupunya seperti Azlin Salleh dan Nurlin Salleh (anak-anak Raja Azureen) yang merupakan graduan University of Cambridge. Untuk diterima masuk ke University of Cambridge bukannya mudah, kena betul-betul cemerlang baru boleh diterima masuk.

Hasrat Putera William untuk mengambil kursus jangka-pendek di University of Cambridge mendapat tentangan. Keputusan A-level beliau yang tidak mencapai gred kelayakan kemasukan ke universiti berkenaan walaupun sekadar menghadiri kursus jangka pendek dikatakan sebagai suatu penghinaan ke atas universiti terbaik United Kingdom dan ketiga terbaik dunia itu.

Namun jika di Malaysia, terdapat "budi bicara" syarat kemasukan ke universiti yang melibatkan anak-anak VIP!
Ahmad yang mempunya wajah mat saleh
Berbalik kepada kisah Ahmad tadi, rupa paras seperti mat saleh tidak menjadi persoalan. Sultan Johor juga berdarah Inggeris, begitu juga bakal Sultan Selangor dan pewaris takhta Pahang juga mempunyai darah Inggeris.

Yang lebih menjadi persoalan adakah pewaris takhta yang merupakan bakal-bakal Sultan ini mempunyai jiwa Melayu? Dalam konteks ini penulis melemparkan persoalan bukan sahaja kepada pewaris takhta Kesultanan Perak, tetapi kepada semua institusi beraja di Malaysia.

Kita juga sibuk bercakap mengenai Raja-raja sebagai benteng terakhir Melayu dan agama Islam. Sedangkan pendedahan Malaysia in Crisis sebelum ini menunjukkan pewaris takhta sebagai contohnya Raja Muda Selangor bersikap tidak seperti seorang Melayu beragama Islam. Menjadi "Melayu" dan "Islam" bukan hanya apabila memakai baju Melayu bersampin atau bertengkolok. Sedangkan hidup bergelumang dengan arak dan maksiat. 

Adakah boleh dikatakan mereka ini benteng terakhir Melayu dan agama Islam? Dan "Melayu" kah jiwa mereka?

Penulis cuba mencari jawapan kepada persoalan ini.

Sistem Pendidikan dan Circle of Friends
Sultan-sultan yang menduduki takhta pada hari ini kebanyakannya mendapat pendidikan awal di tanahair. Sultan Azlan Shah mendapat pendidikan awal di Government English School, Batu Gajah (kini dikenali sebagai Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Yussuf). Raja Nazrin pula bersekolah di Sekolah Menengah St. John dan dikenali sebagai "Naz" di kalangan rakan-rakan sekelas.

Begitu juga Sultan Terengganu, Sultan Mizan yang mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah dan Menengah Sultan Sulaiman. Kemudiannya baginda melanjutkan pelajar ke Geelong Grammar School, iaitu sebuah sekolah berasrama termahal di Australia. Tamat persekolahan, baginda melanjutkan pengajian Ijazah di London iaitu di United States International University (kini Alliant International University) - sebuah universiti kecil, tidak terkenal, dan kadar penerimaan kemasukan yang tinggi. Bermakna, siapa saja boleh masuk ke universiti ini asalkan ada wang. Keputusan peperiksaan di peringkat sekolah tidak menjadi ukuran, yang menjadi ukuran adalah kemampuan membayar yuran pengajian. Dalam ayat lain boleh dikatakan Baginda mungkin tidak berapa cerdik dari segi pelajaran untuk diterima masuk ke universiti ternama. 

Keputusan peperiksaan kerabat di Raja Britain dinanti-nantikan oleh rakyat
Tidak mengapalah Tuanku Mizan, universiti tidak ternama pun tetapi masih boleh menuntut ilmu. Si Mail Katik di negeri Selatan tanah air tu rasanya lagi kurang cerdiknya, itu setakat masuk jadi askar! Sama lah macam Prince Harry yang tak berapa cerdik hanya masuk kolej militari Sandhurst!

Berbalik kepada sistem pendidikan itu tadi, apa yang ingin disampaikan ialah Raja-raja pada hari ini masih ramai yang bersekolah biasa di tanah air dan bercampur dengan rakyat jelata. 

Tetapi generasi baru pewaris takhta Raja-raja Melayu pada hari ini nampaknya sejak kecil lagi telah dihantar untuk belajar di sekolah-sekolah antarabangsa seperti Alice Smith School dan Garden International School di Kuala Lumpur. Ada juga anak-anak Raja pewaris takhta ini yang terus dihantar belajar ke luar negara. Mengikut temubual akhbar Utusan Malaysia bersama Tengku Puan Pahang (rujuk artikel disini), salah satu sebab mengapa mereka memilih menghantar anak-anak bersekolah di luar negara adalah kerana tiada siapa yang tahu latar belakang mereka. 

Tengku Hassanal Ibrahim Shah (kiri)
Belajar di luar negara itu bukannya sekolah biasa, tetapi belajar di sekolah elit! Dah sah lah cikgu-cikgu sekolah elit tersebut tahu latar belakang pelajar yang memasuki sekolah tersebut mestinya anak-anak orang kenamaan seluruh dunia! 

Bermakna, circle of friends anak-anak ini juga adalah dari golongan elit seluruh dunia. Masakan apabila menjadi Raja kelak menjiwai kesusahan rakyat?

Contohnya pewaris takhta Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Shah bersekolah di Sherborne School, United Kingdom yang menjadi pilihan kerabat di-Raja dan anak orang kenamaan seluruh dunia termasuk King Mswati III dari Swaziland dan Raja Qatar.  Orang kebanyakan tidak mampu untuk menghantar anak ke sekolah-sekolah elit ini.

Tengku Amalin menuntut di UIA
Sebenarnya, masih ada lagi anak-anak Raja yang lain bersekolah biasa bersama rakyat jelata yang lain, begitu juga di peringkat universiti. Terpulang kepada individu itu sendiri untuk membawa dirinya apabila bercampur dengan rakyat.    

Bagaimana pun apabila bercakap mengenai pendidikan, ini terpulang kepada individu. Apabila orang kenamaan menghantar anak-anak bersekolah di luar negara, ini bermakna sistem di Malaysia tidak menjadi pilihan mereka walaupun Menteri UMNO kata pendidikan Malaysia adalah yang ke-14 terbaik di dunia!

Petikan daripada laporan akhbar The Star bertarikh 31 Mac 2012 bertajuk Muhyiddin: Our education system better than advanced nations.

KUALA LUMPUR: Malaysian children received better education than those in advanced countries based on the World Economic Forum's global competitiveness report, said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

He said the report ranked Malaysia 14th among 142 countries in quality of education and second in the ASEAN region.

Maaf lah Tan Sri, walaupun sistem pendidikan Malaysia dikatakan berada di tangga ke-14, itu masih tidak mampu untuk meyakinkan sebilangan besar para kenaamaan negara kita untuk menghantar anak-anak mereka bersekolah di Malaysia! Sebaliknya mereka terus memilih untuk menghantar anak-anak belajar di sekolah antarabangsa atau ke sekolah-sekolah di luar negara.


_________________

Berbalik semula kepada kisah Tengku Mahkota Pahang dan anak-anak yang bersekolah di luar negara. Bila bercakap mengenai sekolah elit, sudah semestinya kita tertanya-tanya berapakah kos bersekolah di luar negara seperti di United Kingdom. 
  1. Sebagai contoh, yuran persekolan di Sherborne School di mana Tengku Hassanal Ibrahim Shah bersekolah adalah lebih daripada £10,000 (kira-kira RM55,000) untuk satu term (terdapat 3 term dalam satu tahun). Ini bermakna yuran persekolahan sahaja (tidak termasuk kos lain) adalah kira-kira RM165,000 untuk satu tahun. Campur duit aktiviti sekolah yang lain, duit makan-minum, duit balik Malaysia bercuti setiap cuti sekolah, campur tolak itu ini kita anggarkan kos tahunan adalah kira-kira RM200,000.   
  2. Anak kedua pula belajar di Harrow School, United Kingdom juga dengan yuran persekolahan lebih kurang £10,000 untuk satu term (atau £30,000 untuk satu tahun iaitu RM165,000 dalam Ringgit Malaysia). Seperti perkiraan di atas, campur tolak perbelanjaan seorang lagi anak, sekolah sahaja menelan belanja sebanyak RM200,000 satu tahun.
  3. Anak ketiga pula belajar di Caldicott School, United Kingdom dengan yuran pengajian juga dalam £10,000 untuk satu term (atau £30,000 untuk satu tahun). Campur-tolak, dianggarkan perbelanjaan bersekolah di United Kingdom memerlukan kira-kira RM200,000 satu tahun.
  4. Contoh di atas hanya perkiraan kasar bagi 3 orang anak lelaki Tengku Mahkota Pahang yang bersekolah di United Kingdom, tidak termasuk 2 lagi anak perempuan yang sedang bersekolah. 
  5. Campur pulak ketiga-tiga puteri cun Tengku Mahkota Pahang dan Julia Rais yang sememangnya tinggal di United Kingdom! Seorang belajar Downe House School, ada yang sudah masuk universiti dan sebagainya. Sudah semestinya jumlah perbelanjaan persekolahan bagi ketiga-tiga puteri cun ini melebihi berjuta ringgit!
Seorang puteri  Tengku Mahkota Pahang (yang sedang menjulang botol) sedang berpesta bersama rakan-rakan

Kesimpulan:
Apa yang ingin disampaikan oleh penulis ialah tiada istilah "Raja dan kerabatnya Berjiwa Rakyat" kerana sistem pendidikan yang dipilih iaitu bersekolah di sekolah antarabangsa dan menghantar putera-puteri bersekolah ke luar negara menjadikan circle of friends mereka adalah dari kalangan golongan elit juga. Mereka tidak tahu pahit-jerihnya anak sebaya mereka yang terpaksa mengharungi sungai untuk ke sekolah atau berjalan berbatu-batu untuk menuntut ilmu.

Di sini juga ditegaskan tiada istilah "Raja menjadi benteng terakhir Melayu dan agama Islam". Jangankan untuk bercakap mengenai Islam, tidak nampak langsung sifat ke-Melayuan di dalam diri mereka. Mereka lebih selesa berbual dalam Bahasa Inggeris - jadi relevankah  slogan "bahasa jiwa bangsa"?

Baik lah, penulis meninggalkan entry ini dengan nasihat kepada Raja Kecil Tengah Perak, Raja Ahmad Nazim Azlan Shah supaya menjadi seperti bapanya, Allahyarham Raja Ashman Shah. Sesungguhnya rakyat menyanjungi sifat dan ketinggian ilmu agama Allahyarham.


Ahmad (dalam bulatan) sedang berparty bersama rakan-rakan di sebuah kelab malam Ballare di Cambridge pada 22 Januari 2014 yang lalu. Pesanan kepada Ahmad, tinggallah perkara-perkara yang melalaikan, tumpukan kepada pelajaran dan persiapkan diri menjadi seorang Raja yang disanjungi rakyat jelata.


Cicit Daeng kini kembali,

24 comments:

  1. Wonder gak baper gaji diorg ni kalau boleh hantar anak belajar oversea sampai ratus2 ribu.

    Lima org anak dah sejuta beb!!!

    Tu blom lagi duit2 nak beli iphone lerr, PSP ler,laptop lagi....perghhh mahu setahun 5 juta utk anak jerrrr!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello semua,
      Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Firma Pinjaman Osman untuk pinjaman perniagaan berjumlah $ 250,000. Kemudian, saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan kepada kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa apa-apa tekanan mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan menasihatkan anda boleh menghubungi Firma Pinjaman Osman melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina: .........
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
      4) Tempoh Pinjaman: .........
      5) Negara: .........
      6) Alamat Rumah: .........
      7) Nombor Mudah Alih: .........
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: .....................
      10) Pekerjaan: ...........................
      11) Tapak yang anda buat di sini tentang kami .....................
      Terima kasih dan salam mesra.
      Derek E-mel osmanloanserves@gmail.com

      Delete
  2. Belakang TMP itu Xmas tree, ini mesti xmas party. Allah best nyer.

    ReplyDelete
  3. Sandhurst tu bukan biasa biasa je ... sultan brunei belajar sana. bukan senang boleh masuk.

    ReplyDelete
  4. Malaysia in Crisis ni mmg bagus.. Dapat cari bnyak information yg takde kt blog or web lain.. Teruskan menulis fakta dan perbetulkan fakta2 yg diputar-belitkan oleh org lain..

    ReplyDelete
  5. can u post more pictures of raja ahmad nazim azlan shah? plsss :) ?

    ReplyDelete
  6. Kalau hati peuh hasad dan dengki... Itulah orang Me-Layu

    ReplyDelete
  7. menegur dikatakan dengki, itulah orang Me-Loya

    Rasulullah tidur atas batang kurma walhal dialah penakluk dunia arab, pembawa Din Islam yang tresergam 1500 tahun sampai hari ini.

    Umar al-Kattab RA apabila dlantik menjadi kalifah sanggup memasak lauk untuk rakyat yang kelaparan tanpa memberitahu pun yang dialah khalifa...

    Ingat orang-orang elit ni tahu perit susah hidup rakyat biasa? jangan harap la...

    ReplyDelete
  8. betullah ...iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa which is raja ashman 😥

    ReplyDelete
  9. Apa mahu buat, ibarat kain putih yang dicorakkan mengikut kehendak ibu bapa sendirilah. Macam mana mereka dibentuk, macam itulah rupa mereka kelak. Sekian.

    ReplyDelete
  10. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete
  11. saya AHMAD SANI posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan











    saya AHMAD SANI posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan

    ReplyDelete
  12. Ya,memang sedih bila tgk anaknya ahmad jadi mcm tu...Takut2 terseksa pula ayahnya nauzubillah T.T mudah2an cahaya taufiq dan hidayah terpancar di hatinya dan kalau boleh jadi warak seperti ayahnya juga amiin~ :)

    ReplyDelete
  13. begitu lah kehidupan di dunia ini.mana yang baik bolih di contohi dan mana yg di tegahi di jauhkan,terima kasih kpd punulis blog ini kerana membuka minda saya dan memberi maklumat apa yg tidak pernah terfikir olih saya.sungguh naive saya ni.tq so much

    ReplyDelete


  14. Good day: you need an urgent loan to solve your financial needs, we offer a range from $ 5,000.00 to $ 10,000,000.00 loan Max, we are reliable, efficient, fast and dynamic, with a 100% guaranteed and we also gives credit to (. euros, pounds and dollars) the interest rate applicable to all payday loans (3%), if you are interested get back to us through (mrwilliam751@gmail.com) with the information below: full name: Country: Amount of the loan Address: Duration: Age: Gender: Occupation: phone number: Thanks. I await your urgent response

    ReplyDelete
  15. Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via email:
    homeloan1011@gmail.com

    (1) Full Name
    (2) Full Address
    (3) Country
    (4) Age
    (5) Occupation
    (6) Tell phone number
    (7) Sex:
    (8) Loan Amount needed:
    (9) Loan Duration

    Email us at: homeloan1011@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Saya ibu surty tki singapore saya hadir berkomentar di dalam blog ini,cuma ingin menceritakan kisah nyata,sekaligus mau mengucapkan banyak terimah kasih kepada Mbah Sero,atas bantuannya semua hutang2 saya sudah pada lunas,nomor togel yang Mbah berikan lansung 4d bocoran singapore,syukur alhamdulillah tembus dapat kemenangan 800.juta,itu dalam bentuk uang indo,kemarin saya sangat bingun karna hutang banyak,syukur sekarang sudah tenang tidak memikirkan hutang lagi,saya tidak akan melupakan bantuan Mbah,apa bila saya sudah pulang ke indo saya akan berkunjung kepondok Mbah untuk silatu rahmi,bagi saudarah2 yang lagi terlilit hutang jangan anda putus asa,kalau mau sukses seperti saya silahkan tlpn atau sms Mbah Sero di nomor O82~37O~357~999 beliau seorang paranormal yang bisa di percaya,karna sudah memberikan bukti,ingat kesempatan tidak akan datang untuk kedua kali,jadi giliran anda untuk membuktiannya terima kasih...

    ReplyDelete
  17. Do you need Finance?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a money to enlarge your business?
    We help individuals and companies to obtain loan for business
    expanding and to setup a new business ranging any amount. Get a loan at affordable interest rate of 3%, Do you need this cash/loan for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via Email:maxcreditfinance@googlemail.com

    ReplyDelete

  18. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Email us:(flourishloancredite@gmail.com
    Application Form:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....
    Email us(flourishloancredite@gmail.com)

    ReplyDelete



  19. Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

    saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Pembayaran yang fleksibel,
    Suku bunga rendah,
    Layanan berkualitas,
    Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

    Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

    ReplyDelete
  20. Hello semua,
    Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Firma Pinjaman Osman untuk pinjaman perniagaan berjumlah $ 250,000. Kemudian, saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan kepada kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa apa-apa tekanan mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan menasihatkan anda boleh menghubungi Firma Pinjaman Osman melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

    BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
    Nama pertama......
    Nama tengah.....
    2) Jantina: .........
    3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
    4) Tempoh Pinjaman: .........
    5) Negara: .........
    6) Alamat Rumah: .........
    7) Nombor Mudah Alih: .........
    8) Alamat e-mel ..........
    9) Pendapatan Bulanan: .....................
    10) Pekerjaan: ...........................
    11) Tapak yang anda buat di sini tentang kami .....................
    Terima kasih dan salam mesra.
    Derek E-mel osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Nak tanya,adakah sistem pendidikan anak2 raja/sultan ini diatur oleh "pihak tertentu" seperti dalam petikan blog di mana "British menentukan siapa bakal Raja/Sultan" adakah mereka ini di letak dalam acuan British?sekadar bertanya..mohon pencerahan

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. ⓉⓄⒼⒺⓁ ⓄⓃⓁⒾⓃⒺ

    Untuk Anda pecinta 【TOGEL】, yok coba keberuntungan Anda dengan pasang taruhan angka di ⚡BOLAVITA⚡.

    ⚡BOLAVITA⚡, berapapun kemenangan Anda tentunnya akan membayar berapapun yang kamu raih atau dapatkan. Cukup banyak pasaran yang bisa Anda coba pasangkan, salah satunya adalah ������ / ������������������ ����������.

    Pasaran ������������������ ���������� diundi setiap hari (kecuali hari Selasa dan Jumat). Dengan waktu :
    Tutup pasaran : 17.25 WIB
    Buka pasaran : 17.40 WIB

    ⚡BOLAVITA⚡ juga menyediakan berbagai diskon dan hadiah untuk Anda semua :
    ������������ ���������� ���������������� :
    4D = 66%
    3D = 59%
    2D = 29%

    ������������ ���������� ���������������� :
    4D x 3000
    3D x 400
    2D x 70

    Buruan daftar dan bermain berbagai pasaran yang hanya ada di ⚡BOLAVITA⚡ dan dapatkan hadiah puluhan juta disini.

    Untuk Informasi Lebih Lanjut Silahkan Hubungi CS Kami Di :
    WA / TELEGRAM : +62812-2222-995
    INSTAGRAM : @bola.vita
    FACEBOOK : @bolavita.ofc
    TWITTER : @BVgaming_net
    LINE : @CS_bolavita

    #TogelOnline #Sgp #Singaporepools #TogelOnlineTerbaik #Bolavita #AgenTogel #AgenTogelTerpercaya #SitusTogelTerpercaya #TogelHongkong #TogelSgp #JudiOnlineTerbaik #JudiOnlinResmi #TogelSgp #TogelHongkong #Togeljitu #TogelHariIni #bandartogel #bocoran togel #togelterlengkap

    ReplyDelete