Monday 15 October 2012

Sultan TEGUR Anakanda


Untukmu duhai anakanda...

  
Jika ini peringatan untuk seorang ahli politik, bagaimana pula peringatan yang harus diterima seorang yang mengkhianati rakyat yang mempercayanya untuk melindungi Agama Islam & Masyarakat Melayu?

 "Daun tetap di atas dulang,
  Anak udang mati dituba,
Dalam kitab ada terlarang,
  Perbuatan haram jangan dicuba"

"Anak ayam turun sembilan,
  Mati seekor tinggal lapan,
Duduk berdoa kepada Tuhan,
  Minta jalan kebenaran"


Mari kita sama-sama menilai setiap ungkapan teguran Sultan Selangor dalam titahnya dan mungkin ditujukan khas buat anakanda baginda . Setiap yang dikatakan tepat kena ke muka Raja Muda Selangor tetapi sayang segalanya disembur ke muka anak-anak yang tidak berdosa tetapi terus ditegur kerana angin perubahan desakan rakyat dalam memastikan pemimpin mendahulukan Agama Islam & Rakyat.

TITAH DIRAJA

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah mengingatkan penuntut Universiti Putra Malaysia (UPM) supaya tidak terpengaruh dengan tuntutan kebebasan bersuara yang diperjuangkan segolongan pihak yang hanya mementingkan ideologi politik.

Persoalan Rakyat
Bagaimana pula dengan kebebasan hidup dua alam & siang malam dengan arak dan maksiat? Apakah politik menyuruh kita bersifat demikian atau politk pada era ini menuntut pemimpin bersikap lebih pro-rakyat dan memastikan keperluan dan kemahuan rakyat diberikan perhatian bukan kepentingan diri mereka. Bukankah segala yang telah didedahkan (banyak lagi yang masih belum didedahkan)  ini juga terpengaruh dengan kebebasan memilih antara yang baik dan buruk. Bila nak ditegur dan minta permohonan maaf kepada rakyat kerana mengkhianati kepercayaan rakyat. Agak pelik juga kenapa berjuta manusia mendoakan mereka tetapi masih melakukan hal sedemikian rupa.

Tertulis dengan jelas, tidakkah ini jijik mengikut  nilai-nilai masyarakat Islam & Melayu?

Andai segalanya didedahkan,maka hilang lah segala keunikan Institusi Diraja. Ianya bukan terhenti disini kerana sudah sampai masa untuk rakyat menilai dan rakyat dinilai kesetiaanya kepada sistem diraja. Tetapi masanya telah tiba untuk rakyat menilai kesetiaan sistem diraja terhadap rakyatnya.

TITAH DIRAJA

"Beta berharap ilmu yang dipelajari dijadikan panduan dan pedoman untuk berjaya dengan cemerlang tanpa mengorbankan nilai-nilai yang menjadi teras masyarakat di negara ini," titah baginda pada majlis Konvokesyen UPM ke-36 di Serdang hari ini.

 Persoalan Rakyat
Nilai jati diri dan akidah islam dikorbankan sama sekali. Berani melakukan pelbagai perbuatan yang jelas menyalahi hukum agama dan apatah lagi nilai-nilai yang menjadi teras masyarkat Islam dan Melayu Malaysia.Belajar hingga keluarga negara dan akhinrya segala nilai diri tergadai dan di Malaysia juga bersifat sedemikian rupa di Hard Rock Cafe yang mereka milikinya. Tidak adakah perasan malu apabila menyedari diri itu sebagai Ketua Agama Islam dan rakyat melihat dan menjunjung tinggi diri mereka kerana percaya mereka bersifat terpuji tetapi hakikatnya bersifat keji dan jijik. 

TITAH DIRAJA

 "Justeru para graduan perlu sentiasa mencintai dan menjaga nama baik UPM di mana sahaja mereka berada walaupun selepas tamat pengajian," titah baginda.
Sultan Sharafuddin bertitah mahasiswa dan juga alumni UPM perlu mempunyai jiwa dan semangat patriotik yang tinggi kepada negara dan tidak sewenang-wenangnya mempermainkan kedaulatan negara mahupun melakukan perkara yang boleh menjejaskan imej negara.

 
Persoalan Rakyat
Siapa pula yang tidak menjaga nama baik istana dan negeri dan negara? Yang lebih mengaibkan siapakah mereka yang tidak menjaga diri selaku Ketua Agama Islam? Tidak malukah kita umat islam yang memiliki Ketua Agama Islam sedemikian rupa dan mahukah bangsa & agama lain menghomrati Islam? Mampukah mereka ini berkata demi Islam dihadapan agama lain apabila mereka tahu akan sikap mereka yang sebenarnya tidak mengikut kehidupan seorang Islam?  

 TITAH DIRAJA

Baginda juga mengingatkan mahasiswa supaya tidak terlibat dalam gejala negatif seperti rasuah, tidak amanah dan menyalahgunakan kuasa yang secara tidak langsung boleh menjatuhkan imej universiti.




Persoalan Rakyat
JIka imej univeristi itu sendiri dinasihatkan untuk dijaga, bagaimana pula imej Instutusi Diraja? Imej selaku Ketua Agama Islam? dan Imej selaku pemimpin. Begitu juga kenapa berani menggadaikan imej dan maruah selaku seorang Islam? Anak-anak ini tidak seburuk mana untuk terus diperlekehkan dengan nasihat demi nasihat tetapi nasihat seharusnya diberikan pada mereka yang sebenarnya harus dinasihati.JIka seorang rakyat Islam minum arak,dengan mudah kami dihukum dan dipertontonkan kepada umum dan menjadikan kami manusia terkeji. Bagaimana pula denagn segala yang berlaku di Istana dan sifat setiap kerabat diraja yang lebih buruk dari kami dan mereka terlepas dari segala hukuman dan tidak malukah untuk terus merasakan diri lebih baik dari mereka yang ditangkap dan dihukum oleh Jabaan Agama Islam.  


Adalah harus setiap rakyat mentaati pemimpinya dan lebih berat untuk untuk seorang pemimpin bersifat terpuji dan tidak mengkhianati rakyatnya. Institusi diraja harus dijaga jika ianya menjaga rakyatmya dan begitu juga kesetiaan rakyat tiada sempadan, tetapi kesetian seorang raja terhadap amanat yang dipikulnya sering terpalik dengan pelbagai kontrovasi yang berpunca dari sikap dan keperibadian yang tidak dimahukan oleh rakyat & agama Islam.

38 comments:

  1. Paroh Rajo lo ni..Tapi kawe tengok..Raja hat prangai po setan ni Rajo yg berdaroh bugis..Sultan selangor..daroh bugis..Rajo Johor..daroh bugis..Guano puok2 bugis ni???

    ReplyDelete
    Replies
    1. salasilah kesultanan kelantan pun berdarah Bugis bermula dari Sultan Muhammad 1

      Delete
  2. Kawe salut ko sultan muhammad V..payoh doh nak cari sultan ado tinggi kesedaran ugamo mace sultan muhammad V..doh la warak..merendoh diri pulok..banggo sunggoh jadi anak jati kelate nih!!!ambo anak jati kelate amat menyayangi sultan ambo..takbir!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .....jangan banggo, nanti jadi riak plak.....

      Delete
  3. Jangan salahkan Bugis.. Org Bugis dulu datang nak tolong Melaka lwn penjajah.. skrg ni pun yg kuat membela hudud di johor adlh org keturunan Bugis.. kalau nak komen matang la sikik.. jgn ore ckp ore kelate bodoh plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bugis tu bukan penyamun dengan lanun ke dulu2?

      Delete
    2. sebenarnya mereka bukan lanun, tp penentang penjajah, mereka hanya menganggu kapal2 dagang yg memiliki kepentingan penjajah ketika itu - Belanda, Inggeris dan yang bersekutu dengannya.

      Pada zaman penjajahan dulu2, penentang2 penjajah digelar sebagai lanun dsbnya. pada zaman sekarang ini pula, mereka yg tidak sealiran dengan US dan sekutunya digelar "terrorist".

      Delete
    3. Ramai penduduk kawasan tepi pantai timur semenanjung Malaysia berketurunan Bugis!!

      Delete
    4. tapi sekurang-kurangnya Orang Bugis berani...tak adalah jadi keturunan penakut, sanngup bayar bunga emas minta perlindungan dari Siam...seperti negeri -negeri Utara dan Pantai Timur.Padahal menurut sejarah...Orang Siam adalah paling penakut terutama dgn Org Khmer (Kemboja) dan Myanmar...wakakakak...adoi...lack of knowledge (sejarah ni dapat kalau pandai ckp English tau)...all articles in English.TQ.

      Delete
    5. Siam yg ko ckp tu sebenarnya kerajaan islam yg dulu bertapak di thailand berpusat di ayuthia sblum org2 sukhothai dari selatan china menceroboh ayuthia dlm tahun 1767 dan menubuhkan kerajaan sukhothai pertama di luang prabang. nak tau lebih lanjut tgk blog nie
      http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

      Delete
  4. Sultan bias, semasa UMNO perentah Selagor dulu beliau (Berat hati nak sebut tuanku)puji pemerentah dan menyeru rakyat sokong kerajaan pimpinan Khir Toyo yang khianat pada beliau, tak hairanlah semua MB negeri selagor kaki penyapu harta rakyat, yang terkini tak tak tahu la pulak, mungkin Tan Sri nie tak nak sekongkol dengan dia kot sebab itulah bila ada peluang bertitah ada saja kenennya pada pemimpin pembangkang walau pun tidak disebut dengan terang dan jelas, sepertimana yang dititahkan pada budak-budak diUiTM tu, kita faham la yang NC di UiTM tu orang kuat najib.Insaflah wahai raja-raja dan sultan-sultan kemewahan yang tuanku-tuanku nikmati setiap saat itu adalah hasil titik peluh rakyat yang menyanjungi tuanku-tuanku semua, jadi tunjukkanlah keadilan tuanku memerentah Negara atau Negeri dengan seadil yang mungkin tanpa mengira siapa mereka. Raja yang adil akan membawa berkat kepada rakyat, bukannya ikut telunjuk dengan sekelumit maknusia yang mementingkan diri saja.Rakyat marhean

    ReplyDelete
  5. INI LAH RAJA KAPUR CHOP AYAM.......
    NAIK TAHTA KERANA KETURUNAN SAJA.
    JENIS YANG BERMUKA2....
    DEPAN RAKYAT TUNJUK BAIK, TAPI, DI BELAKANG MACAM SYAITAN
    TAHI AYAM LAGI WANGI TAU....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka-suka ko je cakap keturunan beta chop ayam..keturunan beta berdaulat tau tak ...kang beta sumpah muntah darah 7 keturunan macam laksamana bentan baru ko tau...cuba ikut macam UMNGOK...setia membabi buta...baru lah harga minyak stabil...Beta harap korang setia lah dengan Beta..ikutlah cara UMNGOK yang suka mengNGOKkan rakyat...sekian titah beta

      Delete
  6. raja tu MANUSIA,,rakyat tu MANUSIA..yang berbeza hanya IMAN dan TAQWA manusia itu..law style macam ni,,aku takkan mengaku dia ketua agama aku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang beta manusia..kalian juga manusia..tapi beta belum puas enjoy...bagilah peluang beta enjoy didunia ni dulu..pasal kat akhirat besok nak enjoy pon da susah pasal berat beta kena Hisab...lek lu..sap kok tang lu(bak kata kawan beta-uncleseekers)

      Delete
  7. Memang Bugis keturunan lanun. Bilamasa pulak Bugis penentang penjajah. Bangsa ni jenis tak hirau kat orang. Asal kenyang perot sendiri, dia happy. Bugis juga suka menyerang kampong kampong Melayu dan mengambil mangsa sebagai hamba abdi. Memang puok keparat Bugis ni. Jangan putar belit sejarah da.

    ReplyDelete
  8. alamak... camano ni... kalau tengok gambar dekat takhta tu ada iras. kalau betul, harap2 dapat kembali ke pangkal jalan dan menjadi seorang raja adil dan saksama yang berlandaskan pada Islam... kita doakan saja. jgn putus harap...

    ReplyDelete
  9. satu jari tunjuk dekat orang, 4 jari tunjuk dekat diri sendiri.
    moral of the story, "take care"

    ReplyDelete
  10. memang sebijik kena muka raja raja ni..bab hal rakyat senang je menasihatkan, tak minta nasihat pun dia terus nasihat..ini sapa nak nasihat depa? anak sendiri pun tak tau jaga..

    ReplyDelete
  11. UPM dapat nasihat Hippocrates, di Harrow and Wellington mereka di ajar jadi pondan, pergilah ke England dan nasihat Amir dan kawan kawan dia.

    Telur itik rotten sampai kot.

    http://www.harrowschool.org.uk/
    Mahal bro sekolah ni, per anum 40K tuition fees sahaja, belum plus plus yang lain.

    Semua dapat free!!! so lucky!!!

    ReplyDelete
  12. Awww geli la i tengok perangai you....

    ReplyDelete
  13. Ada sorg anak sultan johor yg bertugas sebagai pegawai polis di bukit aman yg paling layak sbagai penganti sultan.memang cukup hamble

    ReplyDelete
  14. Halooo, jangan suka suka mengata orang Bugis jahatlah lanun lah. Macamlah Melayu tu baik semuanya. Aku keturunan Bugis juga tapi aku tak mengaku orang seperti ini menjadi raja. Memalukan orang Bugis sahaja. Jangan lupa walaupun kedua dua keturunan sultan johor dan selangor ini berdarah Bugis tapi kedua-duanya juga mempunyai camporan darah orang putih. Mungkin itu sebab mereka jadi macam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macamana orang bugis leh jadi Sultan dengan Raja dekat Malaysia?korang bukan berasal dari Sulawesi indon ke? pelik aku.

      Delete
    2. baca sejarah la... parameswara berasal dari mana kalu bukan kepulauan Indonesia... bawa sekali geng2 dia ke melaka dan tersebar seluruh tanah melayu...

      Delete
  15. ..you orang Islam banyak bodoh lah..lu kasi cina bikin lu org Islam macam org bodoh lah..x da otak ka? Apasal org Islam banyak bodoh x da pikir tuhan? Semua lu org bikin politik? Ayo..byk bodoh lah lu org..x pa , ini mcam kita India pun nanti u org Islam bodoh lah..jgn marahlah thambi ckp tapi ni reality..itu pasal lah lu org banyak MURAH semua Mau subsidi saje and hidup free..Gila ka? Pergi kerja lah..melayu banyak malas Mau main main saje..ofis pun main facebook saje x da keje..kasi keje pun buat mcm lembu Mau beranak saja..bagus ini Negara cina angkat kasi lu org lagi jadi bodoh bagus...x otak punyak org lu semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL?ambil balik SPM haram aku tak paham ko cakap pe..ko nak cakap ko KELING ke?

      Patutlah.... hahahahah

      Delete
    2. SPM pun xlepas,,bahasa malaysia tunggang langgang,,ada hati nak tanah melayu

      Delete
    3. Menyampuk je keling paria ni...deiii macha pegi main jauh2 sana duduk estate la..nak komen pegi belajar bahasa melayu dulu....klu dah keling tu keling jugak lah...

      Delete
    4. ini macha cakap ada betul.melayu memang bodoh. bila cakap dia orang marah.pikir lah woi jangan kira nak hentam je.ada kebenarannya.

      Delete
  16. Apa lah nak jadi dengan orang bugis ni..memalukan..

    ReplyDelete
  17. say akeling ka apa u susah? saya x da susuah..lu orang jugak banyak bsing. semua lu orang mau free kalo pergi duduk hutan lah..semua dapat free..daun free, makan pun free..ini melayu x da guna punya orang lah..itu pasal malaysia banyak teruk.melayu punya pasal lah..cina semua dian saje kerja . saya inida pun diam saje kerja..lu org bising bising kasi negara rosak jugak..cina x da guna, dia melayu inida pun tak mau jaga..ini macam kalao malaysia handurlah..lu org banyak bodoh punya melayu..lu pergi ckplah sama lu punya parti punya orng KELING, kita hantam sama lu ka tak da..bodoh punya melayu, keling cakap tapi mau kita punya undi juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL!!! TROLOLOLOLOLOL!!! FAKING EPIC TROLL from Keling xD

      Delete
    2. itu keling sudah banyak mabok minim samsu haram, tak lama lagi dia akan terus diam dan tidor tak bangun2 lagi.

      Delete
    3. Sultan 3 Negeri....pahang..johor Dan selangor memang tau boleh pakai.......memang baka bugis.....

      Delete
  18. bila sultan sebok dok tegur kerajaan yang dia tak suka yang dipilih rakyat,anak sendiri perangai serupa yahudi.anak ini sepatutnya dihantar mengaji di sekolah pondok.baru elok akhlaknya

    ReplyDelete
  19. Setiap orang adalah pemimpin yang akan ditanya apa yang dilakukan terhadap orang yang dipimpinnya !.

    Dan.....Semoga Allah memberikan hidayah kepada semua pemimpin dan kembali sebagai pemimpin yang dikasihi oleh orang yang dipimpin.

    Kerana....Orang yang mulia di sisi Allah hanyalah orang yang bertaqwa !. Bukan mereka yang penuh dengan berbagai pingat kebesaran tetapi melakukan berbagai jenis kemungkaran.

    ReplyDelete