Friday 2 November 2012

Pajakan Sabah



Sabah merupakan sebuah negeri yang kaya raya. namun hakikatnya kehidupan kebanyakaan masyarakat disana tidak melambangkan kekayaan Sabah yang kaya dengan sumber aslinya.  

Jika kita bandingkan Brunei & Sabah atau Sarawak, sememangnya kehidupan rakyat di Sabah, Sarawak jauh bezanya. Kenapa Sabah , Sarawak dibandingkan dengan Brunei? Borneo merupakan kepulauan yang kaya dengan hasil minyak dan sebagainya. Ini tidak dapat dinafikan  dan kita rakyat Malaysia juga sedia maklum kekayaan sumber petroleum Sabah & Sarawak yang memainkan peranan penting dalam urusan ekonomi negara Malaysia.

Tetapi benarkah apa yang kita miliki dari Sabah adalah sebenarnya milik Malaysia?

Banyak pertikaian dan pendapat yang menunjukkan pelbagai pihak telah menuntut Sabah dari Malaysia. Dan ini mewujudkan tanda tanya kenapa ianya berlaku? Mudah jawapanya kerana Sabah merupakan sebuah negeri yang kaya dengan hasil petroleum.



Adakah sebenarnya Sabah itu milik Malaysia? Jika benar kenapa pula Kedutaan Malaysia harus membuat bayaran kepada Kesultanan Sulu? Beberapa bahan bukti yang wujud yang menunjukkan kebenaran pembayaran kepada kesultanan sulu adalah seperti berikut:-


Jika dokumen bayaran diatas & dibawah adalah benar, maka Sabah bukan milik Malaysia dan membuktikan wujudnya pemilik yang sah terhadap Sabah.


Adakah selama ini hasil bumi Sabah yang diambil oleh Malaysia tidak sah? atau sebenarnya ianya merupakan penjajahan terhadap mereka yang lemah dan tidak mampu bertindak dan dengan itu hak mereka terus dinafikan.



Apakah jawapan Kedutaan Besar Malaysia di Philipines terhadap dokumen-dokumen ini? Adakah benar Sabah sebuah negeri yang boleh dikatakan dipajak dan bukanya milik Malaysia.

Tiada bezanya kisah penjajahan British pada zaman sebelum kemerdekaan, dimana raja-raja melayu diberikan bayaran dan hasil bumi Malaysia dikeluarkanoleh British bagi membangunkan negara mereka.



Jika benar kedutaan masih terus membayar "fees" kepada Kesultanan Sulu maka sememangnya Malaysia juga merupakan negara penjajah yang sedang menjajah Sabah.Kenyataan ini mungkin agak berat tetapi adalah realiti jika kita Malaysia benar membuat bayaran kepada Kesultanan Sulu sehingga hari ini.

Jika rujuk kenyataan Kesultanan Sulu jelas menunjukkan sejarah yang tersurat dan bagaimana Sabah jatuh ke tangan Malaysia.

SABAH IS AN ISSUE BETWEEN LESSOR LANDLORD
(THE SULTAN OF SULU)
AND ILLEGAL TENANT (MALAYSIA)




Sabah or North Borneo and the island of Palawan including Spratly islands were bestowed as gifts eternal to the Sultan of Sulu by the Sultan of Brunei in 1658 in gratitude for the military assistance of the Sultan of Sulu to avert a civil war in Borneo. Thus, since that time, Sabah became a property of the Sultan of Sulu and the Sultanate of Sulu. Sabah's problem is that illegal Tenant Squatter (Malaysia) squatted on the property and sovereign patrimony of the Sultan of Sulu the original Owner of Sabah since 1658 to this day

In 1878, HM Sultan Jamalul Ahlam Kiram (The Sultan of Sulu & The Sultan of Sabah), as the legitimate owner, leased Sabah to a British company of Gustavus Baron de Overbeck and Alfred Dent for their use and their heirs for an amount of 5,000 Mexican dollars or 5,000 pieces of 8 in gold per year (which is equivalent to over US$20 million today per year) but this Perpetual Lease prohibits the transfer of Sabah to any nation, company or individual without the consent of His Majesty's Government (“Government of the Sultan of Sulu”). The transfer of Sabah by Great Britain to Malaysia in 1963 constituted a “breach” of the provisions of the 1878 Lease as the Government of the Sultan of Sulu did not consent to the transfer to Malaysia. As a point in law, Sabah must and should be returned to the Lessor or owners; i.e., the Sultan of Sulu and the Sultanate of Sulu.

”Perpetual Lease” means that the lease or rental agreement was not eternal but it was only “perpetual” or continuous to the original lessees or renters for as long as the Original Lessees were alive but de Overbeck and the 2 Dent Brothers were long dead so this Perpetual Lease no longer existed thus Sabah should revert and should be returned to the Sultan of Sulu as Lessor Landlord Owner and should NOT be illegally occupied by Malaysia.

Jika kita lihat apa yang berlaku kpada Pulau Batu Putih yang akhirnya diserahkan kepada Singapura, maka tidak mustahil jika suatu hari nanti Sabah pula menjadi satu peristiwa sejarah untuk dukembalikan kepada pemilik dan rakyat Sabah demi memerdekakan mereka jika benar Malaysia mengambil segala hasil bumi dan kekayaan Sabah milik rakyatnya dengan hanya membayar kadar "fees" yang dinyatakan dalam surat kedutaan Malaysia.

Tragedi Pulau Batu Putih masih segar dalam ingatan kita dan akhirnya Malaysia berputih mata melihat hilanganya Pulau Batu Putih dari Peta Malaysia.

Adakah Malaysia juga akan akhirnya hilang pemilikan Sabah dan terkeluar Sabah dari peta Malaysia.?


Pada saat diumumkan Sabah bukan milik Malaysia, adakah Menteri atau wakil kerajaan bakal mengeluarkan kenyataan yang sama seperti isu Pulau Batu Putih:-

"Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim 
menyifatkan keputusan itu sebagai "menang-memang"

44 comments:

  1. sebuah kisah yang tak ramai yg tahu... terima kasih atas pencerahan... tak dapat bayangkan kalau sultan sulu nak amik balik sabah nanti camna la malaysia time tu

    ReplyDelete
  2. Bhai MC...

    Pergh.... merampok juga rupanya Malaysia nih... hahaha

    ReplyDelete
  3. Kesultanan Sulu sendiri tidak diiktiraf di kepulauan Sulu,Apa yang berlaku kepada sabah adalah sama seperti kes Pulau pinang kepada Kedah..Sampai sekarang Kerajaan Persekutuan Membayar pajak Penang kepada Kedah.

    Kesemua Hal ini berlaku disebabkan perjanjian..jika mahu diambil kira..Sarawak patut dipulangkan kepada Brunei,Sabah kepada Filipina,Kepulauan Riau dan singapore dipulangkan kembali kepada Johor,Pulau pinang kepada Kedah,Perlis kepada kedah,4 wilayah Thai bergolak di selatan Thai patut digabungkan kembali dengan Kelantan dan Terengganu,Papua(sebelah indonesia) patut dipulangkan kepada papua barat,Pulau krismas di Australia patut dipulangkan kepada indonesia.

    so?Tahukah anda Nusantara ini dipecah dan dibahagikan menjadi seperti hari ini berdasarkan perjanjian pembahagian wilayah diantara British dan Belanda?Kesemua wilayah moden indonesia pada hari ini adalah peninggalan Belanda,sama juga peta moden Malaysia hari ini..kesemua adalah bekas wilayah jajahan british.

    So persoalannya..Adakah peta landskap moden setiap negara di asean perlu dirubah semula? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry kali ni MC terbelit dgn 'Celik Sejarah'...syabas celik ssejarah..untuk MC bnykkn lagi home work supaya blog ni tidak hnya dbaca oleh sebelah pihak je dan tidak berbau PR..

      Delete
    2. total agree with u/// ape2 hal balik pada sejarah dulu... setelah sekian lama baru mereka sedar akan nilai aset tersebut dan berusaha mendapatkannya... semua berbalik pada sejarah dan undang2... mangsa adalah mereka yang xmengetahui akan masalah ini... sejauh mana erti kemerdekaan yang kita miliki dahulu dan sejauh mana kita benar2 merdeka dan memiliki tanah air ini? bukan mudah untuk memiliki negara ini dengan pelbagai kaum yang mampu duduk semeja makan bersama... dunia politik.... sisa2 masa dahulu untuk di fikirkan oleh mereka masa kini.... hanya terdiam dan memerhati... jauh dr sudut hati ada kegusaran... adakah cantik matahari di waktu pagi mampu kekal untuk anak2 cucu nanti... :)

      Delete
  4. Trima kasih en. Celik sejarah....mmg benar kata anda. Tp adakah ada kmungkinan perkara ini blh blaku.ambil contoh yg di mlysia dlu antara kedah dan p pinang.lebih senang klu nk selesaikan sbb dalam satu negara.mohon ulasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah kasi tahu,perjanjian..tak boleh buat apa..British kan pandai main helah..dah kesultanan sulu dah sign agreement dengan wakil british dahulu..sama persis seperti perjanjian pulau pinang/kedah.

      Lagipun Kesultanan sulu dah lama lenyap..yang ada sekarang hanyalah pelarian waris kesultanan sulu..so duit pajak tu lebih kepada duit "pencen" belas ehsan Kerajaan Malaysia kepada waris kesultanan sulu.

      Kalau sebut soal KLAIM MENGKLAIM ni..memang tak akan habis..China sendiri yang kedudukan negara beribu batu berani mengklaim Kepulauan Spratly yang sebahagian kepulauan tersebut adalah milik sabah,filipina,Brunei dan vietnam.

      Delete
  5. Trima kasih en. Celik sejarah....mmg benar kata anda. Tp adakah ada kmungkinan perkara ini blh blaku.ambil contoh yg di mlysia dlu antara kedah dan p pinang.lebih senang klu nk selesaikan sbb dalam satu negara.mohon ulasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb kedah dgn PP dlm satu negara la perkara ni bole selesai..tapi kalo luar negara?? Malaysia bukan bodo senang2 je nk bg sabah kpd kesultanan sulu atau filipina..perjanjian dh termaktub kecuali pihak belah sana yg cuba nk langgar perjanjian..ape lg mereka bole buat selain cara kekerasan kalo sungguh2 dia nk sabah..pada akhirnya sabah tetap malaysia sampai kiamat kecuali malaysia sndri yg keluarkan sabah

      Delete
  6. Jika sibu (filipina) menuntut sabah secara kekerasan dri msia maka pasti akn tercetus perang antara negara so hanya rakyat sabah sendiri yg mmpu mencetuskan revolusi untuk bertindak 'klua' dri msia tpi mungkin juga terjadinya 'prang saudara', nmun yg psti rakyat sabah la penentu hala tuju sabah (begitu juga dgn sarawak)
    ... mka klate akn dpt kembali besut ganu dn pattani siam
    hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah sekiranya keluar pun dari Malaysia,perlu berhadapan dengan filipina yang sekian lama MENGKLAIM sabah adalah milik mereka.

      Aku bukan penduduk sabah,itu masalah korang..nak keluar ke nak stay ke itu hak korang..semoga berbahagia hendaknya dengan apa jua keputusan.

      Lagipun Malaysia kurang lah sikit masalah kalau sabah out coz disebabkan sabah Malaysia mungkin terpaksa berperang demi melindungi sabah dari ancaman China,Vietnam dan Filipina disebabkan pertikaian kepulauan Spratly.

      Tak rela den Negara ni berperang disebabkan Minyak.

      Delete
    2. kalau nak mengulas tu, fahami sejarah dan fakta dulu, jangan nak main terjah jee..

      Delete
  7. Artikel kali ni aku tengok lebih bermaksud untuk menghasut rakyat sabah supaya bangkit bersuara dengan meminta bermacam macam untuk menekan kerajaan..so rakyat sabah, ape lagi...penat admin blog ni cuba nk jadi si kitol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg sy bkn nk hasut ke apa admin ni.sekadar pencerahan..fakta yg kita semua tak tahu ttg sabah sebelum

      Delete
    2. Saya bukan nk sokong anon17:41, but for me , story about pajakan sabah ada dlm buku sejarah sekolah menengah..kalau tak silap form 5 history..tak percaya pergi check..please jgn kita diperbodohkan dgn politik...

      Delete
  8. Kenapa pjanjian antara p pinang dengan kedah ni smpai skg kita tak ubah.kn kita dh lama merdeka

    ReplyDelete
  9. Tuan punya sulu skg ialah pilipine....tp di pilipine kesultanan sulu pn tak diiktiraf oleh krajaan manila.mcm mna status sulu nk tuntut sabah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. filipina tidak berhak menuntut, yang boleh menuntut adalah Sultan SULU, sULU DAN pHILIPIN tu dua benda berbeza yang perlu di fahami dalam politik dan sejarah

      Delete
  10. Peta sabah milik kesultanan sulu telah hilang dari istana malacanang. Saper curi? Bhg research jpm dan rrd atm boleh jawab. Itupun kalau diorg nak jawab. Sebab tu philiphines x boleh nak tuntut sabah di icj. Sapa ada info boleh share sama kat sini. Tq

    ReplyDelete
  11. memang dalam pengetahuan kita ... kerajaan malaysia membayar pajakan kepada waris kesultanan sulu dari dulu lagi ... dan pajakan itu berkuat kuasa selagi ada bulan dan matahari ....

    ReplyDelete
  12. WOW...best entry nie.....
    Sokong celik sejarah....
    Rakyat Sabah hanya dihasut oleh golongan berkepentingan sendiri....

    ReplyDelete
  13. ini umngok, bodoh lagi tak boleh berfikir..aku sendiri baca boleh faham..tiada siapa nafikan perjanjan penang edah sebagainya, memang tertulis dalam sejarah..tetapi pokoknya ianya dalam semenanjung dan dilihat sebagai tiada isu konflik.
    tetapi sabah dan sarawak dan singapura terikat denagn perjanjian 1963..tambah lagi denagn bayar oajak akt sultan sulu..kalau tak recognize, buat apa kedutaan ayar kat wakil or invidu kesultanan sulu? apa ke bodohnya...kalau tanah itu milik kau, buat apa kau bayar pajak bodoh? ini yang aku rasa mc cuba sampaikan..kalau ke mahkamah antarabangsa memang ada merit kot agaknya..mcm kata yakin pulau batu putih ketia memang tapi apa jadi akhirnya? sejarah malaysia ini banyak nak bagi sedap didenagr bukan realiti sebenarnya..bila disoal di mahkamah antarabnagsa semaunya tak tahu dah yang belajar kat sekolah pun sejarah g x betul..
    elok umngok ni jgn sedap menuduh..aku org sabah mah..aku tahu apa yang cuba disampaikan..kami sokong mc memang betul tulisan mc..umngok mana tau pasal sabah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol,ko ni memang bodoh..kesultanan sulu tu dah pupus lah bodoh..yang wujud sekarang pun hanyalah PELARIAN..Waris Kesultanan Sulu tu seorang pelarian bodoh di bumi sendiri sebab rakyat dia sendiri yang nak bunuh Sultan mereka sendiri.

      Lagipun kepulauan sulu adalah wilayah bergolak.

      Kepala hotak kau tiada isu konflik sebab penang dan kedah dalam satu negara,kalau kedah nak keluar dari Malaysia macamana?

      Delete
  14. Tu lah yg bodoh kau..memang betul APA kalau nak keluar hak mereka? Itu yg semua takut penang jadi mcm Singapore..so kau tau ADA kebenaran APA yg ditulis? Kalau dah pupus..duit yg kedutaan bayar pada sapa bayar pada roh ke? Apasal kau bodh..dia bergolak sebab perjanjian bodoh zaman dulu Dan dia boleh tuntut kalau nak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tuntut apa bodoh kalau dengan Manila pun tak boleh lepas?

      Delete
  15. kalau dgn manila pun x lepas, apasal kedutaan malaysia bodoh pergi bayar gak? aku pening pikir ni..tgk kau orang bergaduh hal ni

    ReplyDelete
  16. Cuba korang tanya stacy..hahahahahahahah...kenapa bah ko berubah?????

    ReplyDelete
  17. janganlah gaduh itu cuma fakta sejarah, berterima kasihlah kepada penulis kerana share satu fakta yang sangat menarik buat kita sebagai pembaca.. selebihnya TAKDIR dan kebenaran jua yang menentukan..,.

    ReplyDelete
  18. Pasal ni pun mau gaduh ka?? yg aku tdk bleh terima dgn c celik sejarah ni yakin sgt klu sabah keluar malaysia tak kan perang... klu bkn isu pasal sabah sekali pun klu malaysia kena perang atau kena serang boleh jadi juga la.. benda kecil nak d perbesar-besarkan, klu perang demi sabah pun apa salahnya.. da syok kongsi hasil sedap mulut cakap mcm tu, klu nak jd celik sejarah kena tenang bkn br kena jerka sikit da melata... isu lain pun klu tak kena gaya boleh perang juga tau.. tak ada apa yg patut kena byr2 da, perjanjian join malaysia da d persetujui... saja malaysia bg ang poww dgn kesultanan sulu, ni dtg nak minta ang poww lg besar la tu hehehe permintaan yg mengarut - ngarut.

    ReplyDelete
  19. Sulu pun kena jajah dengan filipina.Apa cer?Lagi mau tuntut ka?Kalau sulu dapat sabah,sulu boleh merdeka ka macha?Tak lain dengan sabah dengan sulu2 sekali semua masuk filipina.

    Kesultanan sulu dah lama pupus macam kesultanan di sumatera,kalimantan,jawa dll.Tinggal pada nama dan waris saja macam sultan melaka juga.Nama saja sultan tapi tak ada kuasa,tanahair kena jajah,nak buat apa?

    Sultan sulu ni saja nak ambil kesempatan,dah elok2 dapat wang ehsan atas simpati kerajaan Malaysia lagi mahu bising.Pergi merdekakan dulu mindanao dan pulau2 'sulu' yang lain kemudian baru datang tuntut sabah.

    Kan lagi masuk akal kalau 'sultan sulu' ni tuntut untuk jadi sultan sabah.Bagus apa sabah ada sultan.Sekurang2nya wilayah sulu di dalam penguasaan orang Islam Malaysia.Lepas itu 'sultan sabah' ini bolehlah tuntut wilayah2 sulu yg di dalam filipina pula.Barulah bernas.

    ReplyDelete
  20. urg smnanjung makan duit borneo...patut sabah jadi negara sendiri...perang habis habisan sama sulu kc mati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Apa Yg Kau Cakap. Bgus Sabah Jadi NEgara Sendiri2. Da La Skrng Ramai Askar2 Dri Filipin Datang sabah..

      Delete
  21. Lol.. Apa Jdi Klau Sabah Kluar Malaysia?? Dapat Makan Beras Tak? Minyak Petrol Mau Dapat Dri Mna>>? Sikit2 Nak AMbik Dri Sabah.. LoL. Yg Da LePas2 Lepas la. Tak Ya Lg Nak Tuntut..

    ReplyDelete
  22. The gift was not for the whole of Sabah. Only 3/8 of Sabah which is the Eastern Side facing Sulu was given to the Sultan of Sulu. The rest which is 5/8 was still owned by the Sultan of Brunei and which is not debatable as owned by Malaysia now. Reclaiming the entire Sabah is wrong and out of bounds.

    ReplyDelete
  23. Mohon pencerahan pihak admin lagi dalam isu ni...kerana krisis ini sedang berlaku didepan mata...tq

    ReplyDelete
  24. REALITA YG TAK BISA DI PUNGKIRI : 1. SABAH HADIAH SULTAN BRUNAI KEPADA SULU. 2. KEDUTAAN MALAYSIA DI FILIPINA MEMBAYAR PAJAK SEWA KE SULTAN SULU. BANGKITLAH RAKYAT SABAH DARI NEGERI BONEKA MALAYSIA BUATAN INGGRIS, DUKUNG PENUH SULTAN SULU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indog haramjadah menyibuk negeri org lain.xpuas ati ilang timor Leste lettew.malaysia is our country,sabahans are Malaysians,sarawakians r Malaysians, they don't belong to Malaysia they are Malaysia!

      Delete
  25. Kenapa sebelum pekara ni jadi korang xbesuara kalau pndai sgt diam sudah la p perang sana mau rasa mati betekak kat blog pandai la sngat.

    ReplyDelete
  26. APAHAL INDON MENYIBUK NI..MAT-MAT & MINAH-MINAH INDON JANGANLAH DENGKI DGN KEKAYAAN MALAYSIA..SEDARLA DIRI TU CARI REZEKI DI MALAYSIA & BERSYUKURLAH..IMBAS KEMBALI BENCANA2 ALAM YG DAHSYAT BERLAKU DI INDONESIA JADIKAN PELAJARAN.

    ReplyDelete
  27. ORANG2 INDON, JANGAN MENYIBUK NEGARA ORANG LAIN..NEGARA LU SENDIRI LAGI TUNGGANG LANGGANG

    ReplyDelete
  28. Sultan sulu sendiri hidup dalam buangan, malahan tiada sebarang negara, even filipina pun tak mengiktiraf kedaulatan beliau. Die dah bagi seluruh mindanao kat kerajaan filipina, ada hati nak menuntut Sabah pulak. Kalau kerajaan Malaysia sudi bagi pun, bukan dia yang akan dapat tapi kerajaan Filipina la yang bakal mengaut semuanya, sebab dia adalah warganegara filipina. Nanti memg best la orang2 filipina dari utara tu turun dan take over segenap penjuru tanah di Sabah tu sepertimana yang diorg dah lakukan di Mindanao. Last2 sekarang tengok, orang kristian filipina di utara makin kaya, orang islam moro di mindanao merempat di tanah air mereka sendiri. Even hak kerakyatan pun tak diberi. At least kalau duduk dalam Malaysia, sabah dapat hak imigresen dan menguruskan kekayaannya sendiri. Tu pun kalau tak bersyukur tak tau laa.

    ReplyDelete