Monday 30 July 2012

HINDRAF adalah PERKASA



HINDRAF & PERKASA adalah dua entiti yang memiliki kesamaan dalam dasar perjuangan organisasi mereka. Kesimpulan boleh dikatakan:-

Pelanduk Dua Serupa
HINDRAF adalah  "PERKASA"

Kepulangan Pengerusi HINDRAF dijangka akan merancakkan lagi politik negara. Pemimpin HINDRAF yang hidup sebagai assylum di Britain sejak Mac 2008 akhirnya dijangka akan pulang ke Malaysia sebagai seoranrg "Hero" untuk masyarakat India. MIC akan malu kepada perjuangan HINDRAF kerana mereka menuntut hak bukan menagih perkongsian kuasa sebaliknya HINDRAF meminta hak mereka sebagai warganegara. Perkara ini akan menyebabkan kerajaan pening kepala kerana secara dasarnya Malaysia tidak mengamalkan Hak Demokrasi sebenar kerana Demokrasi yang diguna pakai di Malaysia lebih kepada "We Talk But We Don't Practice". Kekecohan selalu tercetus apabila ianya berkaitan HINDRAF dan tidak pula apabila ianya berkaitan PERKASA. Sedangkan dasar perjuangan mereka adalah serupa.

Perjuangan Perkasa:-


Perjuangan HINDRAF


Relevankah perjuangan HINDRAF di Malaysia?
Adakah salah apabila hak mereka kaum India di perjuangkan untuk masa depan mereka yang mana perlembagaan telah menjamin hak setiap warganegara Malaysia? Atau relevankah perjuangan PERKASA untuk bangsa Melayu? Jika HINDRAF tidak relevan maka PERKASA juga tidak relevan berdasarkan prinsip perjuangan mereka yang memiliki kesamaan iaitu perjuangan untuk bangsa tidak bersandarkan politik.

PERKASA
 Tidak sedikit pun di perlembagaan menyebut hak Melayu, Hak Cina, Hak India dan Hak Bangsa lain. Ini adalah formula poltik yang telah dipersetujui dan bukan dasar kepada perlembagaan negara? Ini kita lihat bagaimana hak seoarnag rakyat akhirnya melayakkan beliau Pengerusi HINDRAF mendapatkan paspot Malaysia beliau. Beliau dengan lantang menolak tawaran dokumen perjalanan sehala untuk kembali ke Malaysia. Tidak malukah Kerajaan Malaysia terutamanya Jabatan Imigresen Malaysia dalam membuat tawaran "Dokumen Perjalanan Sehala" pada mulanya dan akhirnya terpaksa juga mengeluarkan Paspot Malaysia kepada beliau.?


HINDRAF


Adakah sikap perjuangan HINDRAF lebih cenderung kepada  hak perlembagaan bukan formula politik yang mana amat ekstrem kepada bangsanya?  PERKASA juga amat ekstrem memperjuangkan bangsa Melayu berdasarkan perlembagaan.

Ini jelas menunjukkan Perkasa & Hindraf memiliki persamaan dalam apa yang diperjuangkan kecuali bezanya hanya Hindraf untuk kaum India & Perkasa untuk Kaum Melayu.




HINDRAF berjuang atas dasar platfom hak mereka sebagai kaum India yang mempunyai kewarganegaraan sebagai rakyat Malaysia dan hak mereka mengikut perlembagaan negara.Manakala Perkasa juga mempertahankan hak mengikut perlembagaan negara.Dimanakah perbezaan antara Hindraf & Perkasa kecuali pada etik perkauman sahaja.

Siapa pula memperjuangkan Bangsa Cina? Jika Melayu diwakili oleh ekstrem Melayunya oleh PERKASA dan India diwakili oleh ekstrem Indianya oleh HINDRAF. Yang jelas adalah DAP mewakili kaun Cina dalam perjuangan ekstremnya. Tetapi agak pelik apabila Melayu & India mampu bersama DAP dalam memperjuangkan hak kaum Cina dan membiarkan Perkasa & Hindraf keseorangan tanpa bantuan kaum Cina dalam orgnanisasi mereka.Fikir-fikirkanlah!!!

Jelas kita lihat Malaysia masih mempunyai sikap perkauman yang agak serius walau sejauh mana kita nafikan tetapi itulah hakikatnya.




 








2 comments:

  1. Bharath Munnani Hindu movement in India contact Number 9790707055
    Send your WhatsApp number

    ReplyDelete